Instituut Engineering sluit twee opleidingen

Het Instituut Engineering and Design brengt het aantal opleidingen terug van vijf naar drie. Ook omdat de commissie-Veerman het wil.

Elektrotechniek, werktuigbouwkunde en technische bedrijfskunde blijven bestaan en krijgen een nieuw curriculum. Industriële automatisering en (zoals eerder bekend werd) algemene operationele techniek worden vanaf komend studiejaar afgebouwd. Verder verdwijnen de negen profielen en afstudeerrichtingen, zoals mediatechnologie en integrated product development.

De maatregelen zijn het gevolg van het herontwerp van het instituut, onderdeel van de faculteit Natuur en Techniek. De faculteit wil het totale opleidingenpalet onder de loep nemen. Achterliggende redenen zijn onder meer een te lage instroom van studenten en het advies van de landelijke commissie-Veerman aan hogescholen om zich duidelijker te profileren.

Het is de bedoeling dat elementen van de afgestoten onderdelen in het nieuwe studieprogramma terugkomen. Bijvoorbeeld in de thema’s medische, duurzame, creatieve en mobiliteitstechnologie. De drie overgebleven opleidingen krijgen ieder een eigen propedeuse terwijl de hoofdfase gemeenschappelijke projecten bevat. Docenten gaan de komende twee jaar de curricula nader invullen. Met ingang van september 2013 moet het nieuwe onderwijs van start gaan.

De gemeenschappelijke opleidingscommissie boog zich maandag 24 oktober over het plan maar wil eerst verder met studenten en docenten praten alvorens een definitief advies te geven. ‘Het is voor ons erg belangrijk dat er in de nieuwe structuur nog steeds ingenieurs opgeleid worden voor de beroepen waarvoor er nu opgeleid wordt’, meldt GOC-voorzitter Arie van Scheepen. ‘Studenten kiezen nu bewust voor bepaalde beroepsprofielen en de vraag is hoe dit in de nieuwe structuur vorm krijgt. Dat is voor ons nu nog wat vaag.’