Instituut universiteit wil met HU in zee

Het James Boswell Instituut van de Universiteit Utrecht wil op korte termijn met het college van bestuur van de HU praten over samenwerking.

Dat heeft directeur Jeroen Torenbeek desgevraagd bevestigd. ‘Ik meld me onmiddellijk bij het college van de hogeschool en ga vragenof zij met mij wil praten’, zegt Torenbeek. Het cursusinstituut wil zich losmaken van de universiteit, zo meldde de universiteitswebsite DUB.uu.nl, en is op zoek naar nieuwe partners.

Hij zit al aan tafel met het bestuur van de Nyenrode Universiteit en uiteindelijk wil de directeur samenwerken met meerdere universiteiten, hogescholen en de university colleges. Daarnaast zoekt hij internationale partners. Er zou een aparte stichting of BV opgericht kunnen worden waarvan het bestuur of de aandeelhouders afkomstig zijn van de deelnemers.

Het James Boswell Instituut geeft cursussen en trainingen aan UU-studenten die voor hun studie bijgespijkerd moeten worden in bijvoorbeeld Engels, natuurkunde of statistiek. Ook universitaire medewerkers kunnen er terecht voor onder meer een schrijftraining voor promovendi.

De nieuwe organisatie zou voor studenten en personeel van alle aangehaakte instellingen cursussen kunnen verzorgen, zo is het idee. Ook wil Torenbeek een belangrijke rol spelen in het voorbereiden van internationale studenten die een studie aan Nederlandse universiteiten en hogescholen gaan doen.

Universiteit en hogeschool werken al samen in de Utrecht Summer School, waar Torenbeek eveneens directeur is.