Instituut ICT verhuist naar de nieuwbouw

Het Instituut ICT van de faculteit Natuur en Techniek wordt na de renovatie niet ondergebracht in de Heidelberglaan 7, maar in de nieuwbouw aan de Padualaan in De Uithof. Dat stelt het college van bestuur voor.

Deze wijziging van de plannen werd bekend gemaakt tijdens de vergadering van de centrale medezeggenschapsraad (CMR) op woensdag 5 juni. In de oorspronkelijke plannen zou in de locatie aan de Heidelberglaan de faculteit Gezondheidszorg alsmede de instituten ICT en Life Sciences and Chemistry worden gehuisvest. Zij vormen de spil in het speerpunt ‘Zorg en technologie’ van de HU. Het pand zou hiertoe na de op stapel staande verbouwing voldoende ruimte bieden omdat er geen practica nodig werden geacht voor verpleegkunde: de opleiding  zou het calamiteitenhospitaal van het UMC Utrecht gaan gebruiken.

Maar dat laatste is nu van de baan, zei Wim Kuus, directeur van de stafdienst Bedrijfsvoering, tijdens de CMR-vergadering. ‘Dat loopt in overleg met de faculteiten nu anders’, meldde hij. Studenten en docenten zijn niet enthousiast over onderwijs in het calamiteitenhospitaal. Het UMC ligt uit de loop en de betrokkenen waren niet gecharmeerd van de situering in de kelder van het ziekenhuis. Vandaar dat het college besloot alsnog de noodzakelijke practica in het gebouw aan de Heidelberglaan in te plannen.

Met als gevolg dat het pand te krap wordt voor de faculteit Gezondheidszorg en de twee FNT-instituten. Besloten is om het Instituut ICT te gaan huisvesten in de nieuwbouw op het parkeerterrein aan de Padualaan, de toekomstige thuisbasis van de faculteiten Economie en Management alsmede Communicatie en Journalistiek. Zij vormen de kern van het speerpunt ‘Creatieve industrie’, eveneens een passende omgeving voor het Instituut ICT, zo is de gedachte. ‘De uitdaging is dat het Instituut ICT toch een wezenlijke bijdrage levert aan het speerpunt Zorg en techniek. Dat kan ook zonder dat het in de fysieke nabijheid van de andere participanten is gehuisvest’, zei Diane de Kruijf, projectleider huisvesting, na afloop van de vergadering.

De HU staat aan de vooravond van een grootscheepse bouw- en verbouwoperatie. De faculteit Natuur en Techniek en de ondersteunende diensten verhuizen over enkele jaren van diverse locaties in de stad naar De Uithof.  Daartoe worden onder meer een nieuw pand gebouwd en de bestaande locaties ingrijpend gerenoveerd. Het gebouw van de faculteit Gezondheidszorg aan de Bolognalaan wordt afgestoten. De meeste faculteiten worden op een ander plek gehuisvest en sommige instituten krijgen een plek binnen een andere faculteit.

Zie ook www.huisvesting.hu.nl (inloggen)