Instituut verzorgt trainingen aan dove jongeren in Ethiopië

Het Instituut Gebaren, Taal en Dovenstudies (IGT&D) gaat trainingen geven aan dove jongeren in Ethiopië op het gebied van ondernemerschap, sporten en gebarentaal.

Het instituut is betrokken bij het Erasmus+ project 'Get up and Connect', dat is gericht op het verbeteren van de leefsituatie van dove jongeren in Ethiopië. In totaal zullen zo'n tachtig personen deelnemen aan het trainingsprogramma. Twintig van hen zullen op hun beurt weer vijftig andere jongeren trainen.

Leraren en gebarentaal
Het IGT&D is verantwoordelijk voor de verdere ontwikkeling en verspreiding van gebarentaal. Het instituut zal samenwerken met de Universiteit van Addis Abeba om modules te ontwikkelen voor leraren en gebarentaal. Het uiteindelijke doel is dat er ook in Ethiopië een opleiding komt om leraren en tolken gebarentaal op te leiden op bachelorniveau.

Het project is gestart met een kick-off conferentie eind maart. De komende maanden worden inhoudelijke gesprekken gevoerd en van september tot december 2016 vinden de trainingen plaats. Aan het eind van het project houden de Europese partners een slotconferentie om zo meer aandacht te generen en mogelijk vervolgprojecten op te zetten.

Het IGT&D participeert in 'Get up and Connect' samen met Respo International (Zwolle), Dires (Ethiopië) en Ål Folkehøyskole (Noorwegen).

Bron: HU Redactie