International office over Brexitdeal: verder zonder Erasmusbeurs

Foto: Kees Rutten

Boris Johnson lijkt met de EU een Brexit deal bereikt te hebben. Voor het International Office van de HU betekent dit eindelijk duidelijkheid voor de studenten die in februari naar het Verenigd Koninkrijk vertrekken. Die kunnen niet meer rekenen op een beurs.

International Officemanager Sjoerd Bosgra merkt op dat er niks verandert voor de HU-studenten die op dit moment in Engeland vertoeven. Ze kunnen gewoon blijven, maar moeten wel aantonen dat ze vóór de Brexit-datum het land inkwam.

Als Engeland straks niet meer in de EU zit, vervalt de Erasmusbeurs: de speciale beurs voor Europese uitwisselingsstudenten. Voor het International Office is dat niet zo spannend, het bureau is gewend om te werken met non-EU-landen. Bosgra: ‘Voor ons verandert er iets met een handjevol partners. Maar voor alle Engelse onderwijsinstellingen is het gigantisch veel werk.’

Al jarenlang werkt Bosgra bijvoorbeeld samen met China. Door met gesloten beurzen een gelijk aantal studenten uit te wisselen, vermijden ze dat een van de studenten enorme kosten betaalt.

In februari 2020 vertrekt opnieuw een lichting HU-studenten naar het buitenland. Het aantal dat voor Engeland koos, krijgt geen Erasmusbeurs.