Internationale studenten vormen nu 15 procent van het hoger onderwijs

Afgelopen jaar kozen bijna 123.000 internationale studenten voor een studie in Nederland, een stijging van 8000. Dat meldt het CBS. De internationale studenten vormen nu 15 procent van het hoger onderwijs. Ze komen vooral uit Europa, met Duitsland als grootste bron. Azië volgt met 20.000 studenten, iets meer dan het voorgaande jaar. Noord- en Zuid-Amerika tellen samen ruim 5000 studenten, Afrika ruim 2000 en Oceanië 160.

Daarnaast meldde ook de IND eerder deze week een toename van niet-EU internationale studenten naar Nederland. Minister Dijkgraaf van Onderwijs werkt al langere tijd aan een aanpak om het aantal internationale studenten te beperken vanwege overvolle collegezalen, huisvestingsproblemen en hoge werkdruk voor docenten. Hij kwam in juni met het voorstel dat bij bacheloropleidingen minstens twee derde van de vakken in het Nederlands moet worden gegeven. Wat er met deze plannen gaat gebeuren na de kabinetsval is nog onduidelijk.