Kort

Internationale studenten worden geweerd uit de kroeg

Internationale studenten van buiten de Europese Unie die zich in hun thuisland hebben laten vaccineren, kunnen in Nederland vaak niet naar het café of een andere uitgaansgelegenheid. Dat komt doordat zij geen QR-code op zak hebben, meldt NU.nl

Sinds 25 september is een coronatoegangsbewijs verplicht bij onder meer café, restaurant, concert of sportwedstrijd. Dat is slecht nieuws voor gevaccineerde studenten van buiten de EU. Zij komen de uitgaansgelegenheden niet in, tenzij ze zich telkens laten testen.

De app die toegangscodes scant, werkt namelijk alleen met QR-codes volgens de Digitaal Corona Certificaat-standaard (DCC) die de EU hanteert. Alhoewel enkele landen buiten de Europese Unie deze standaard gebruiken, geldt dat voor de meerderheid van de landen niet.

De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) willen dat deze situatie snel verandert.