Slecht Engelssprekende docenten? Zet dan eens in op meer internationale staf. Aldus nieuw onderzoek, in opdracht van het Nationaal Regieorgaan Onderwijs (NRO) en uitgevoerd door Universiteit Utrecht samen met Hogeschool Utrecht en het Kohnstamm Instituut. Volgens ScienceGuide ging het onderzoek over effecten van Engels als voertaal op het onderwijsleerproces en leeropbrengsten in het hoger onderwijs. Daarbij ging het vooral over de didactische ondersteuning van docenten.
De meeste maatregelen bij instellingen en opleidingen blijken vrijblijvend en worden niet structureel aangeboden. En met alleen maar het aanbieden van mogelijkheden is er geen garantie dat docenten er de relevantie van inzien. Ook blijken de hoeveelheid cursusmogelijkheden per instelling behoorlijk te variëren.
De onderzoekers bevelen aan om training, professionalisering en ondersteuning veel structureler op te nemen in instellings- en opleidingsbeleid. Maar, zo merken de onderzoekers op: docenten krijgen vaak niet de tijd om zich te professionaliseren. Daarom kan het helpen om meer internationale staf in te zetten. Die moet dan wel didactisch bekwaam zijn en voldoende interculturele vaardigheden hebben.