UIT 2022

Introweek feestelijk van start: ‘Utrecht pakt UIT’

UIT 2022
Foto: Kees Rutten

Een feestelijke opening in Tivoli op maandagochtend 15 augustus brengt nieuwe studenten alvast in de stemming. De komende vier dagen maken zij kennis met het studentenleven. De slogan van de Utrechtse Introductie Tijd is ‘Utrecht pakt UIT’, want na de coronajaren is een introweek als vanouds eindelijk weer mogelijk.

Foto: Kees Rutten

Terwijl de intromama’s en -papa’s in het Moreelse park wachten op hun groepje, is het voor de deelnemers tijd voor de openingsshow. De zaal Ronda van Tivoli Vredenburg zit vol met zo’n 1850 studenten in spe. De opening vindt drie keer achter elkaar plaats. In totaal doen er vierduizend studenten mee aan de UIT.

De één kijkt zwijgend voor zich uit, de ander lijkt al twintig man te kennen. Er wordt gekletst, maar zodra de lichten dempen wordt het stil in de zaal.
‘Samen ontdekken, samen feesten, samen creëren en samen sporten.’ Deze woorden vatten de UIT samen volgens de introvideo. Na de video volgt een optreden van dansers van de Utrechtse Dansschool Touchée Dance. Iedereen applaudisseert hard.

Burgemeester

‘Welkom in de leukste studentenstad van Nederland’, zegt de Utrechtse burgemeester Sharon Dijksma in een videoboodschap. ‘Na twee jaar online kennismaken is het eindelijk weer tijd voor het echte werk. Waar kan je jouw avontuur beter beginnen dan op de UIT?’

De ‘lekkerste’ snack volgens Tineke Zweed (CvB)

Foto: Kees Rutten

Snel door naar de volgende gasten. Twee leden van het college van bestuur: Tineke Zweed van de HU en Henk Kummeling van de UU. Geen saaie toespraak, maar een spel met vragen.
‘Waar kunnen de UITlopers terecht voor een uitstekende snack?’, vraagt de presentator aan Zweed.
‘Aan de Oudegracht’, zegt Zweed. ‘En het is eerlijk gezegd niet te eten, maar je moet eigenlijk een broodje Mario gegeten hebben als je in Utrecht studeert.’
Er klinkt gelach. ‘Waarom is het niet te eten?’
Volgens Kummeling is het erg ongezond en Zweed vindt ze te groot. ‘Maar’, zegt Kummeling, ‘wel ontzettend lekker.’
Zweed tipt Ledig Erf voor een verkoelend drankje en Kummeling heeft nog een tip voor alle studenten: ‘Vergeet jezelf niet tijdens deze spannende tijd.’
De presentator kijkt de zaal rond. Heeft iemand uit het publiek nog een tip? ‘Als je bij de AH boodschappen doet, spaar koopzegels’, zegt iemand.

‘Zeg maar U’

Foto: Kees Rutten

Traditiegetrouw is er ook weer een UITnummer. De Uitband Camera Muzika speelt het zelfgeschreven nummer ‘Zeg maar U’.
‘We pakken uit, we gaan ervoor, het nieuwe leven, o kom maar door.
We pakken uit, hart verloren, in Utrecht mijn plek gevonden.’

Er volgen nog wat praktische zaken. Bijvoorbeeld over het alcoholbeleid. ‘Mentoren mogen geen alcohol geven aan minderjarige groepsleden.’ Er volgt geroezemoes. Daarna nemen de presentatoren het programma door: van de City Challenge tot de verenigingsparade, en van Utrecht by Night tot de informatiemarkt.

Tot slot opent het bestuur de week. Ze tellen af van vijf tot nul en drukken op een grote rode knop. Confetti vliegt de lucht in. ‘Nou, snel, daar is de deur. Veel plezier!’

Deelnemers aan het woord

Cas (18) en Wessel (17)

Hebben jullie je nog voorbereid?
Wessel: ‘Kon je je echt voorbereiden?’
Cas: ‘Ja heb wel het programma doorgenomen, maar ik laat het ook op mij afkomen.’
Wessel: ‘Ik heb wel een slaapplek geregeld, maar ik slaap hier alleen maandagavond want ik woon dichtbij Utrecht.
Waarom doen jullie mee?
Wessel: ‘Stad leren kennen.’
Cas: ‘Studentenverenigingen langsgaan en contacten opdoen. Misschien ontmoet ik al mensen die hetzelfde studeren. Ik wil ook naar de USVV Odysseus voetbalclub.’
Waar hebben jullie het meeste zin in?
Cas: ‘Het festival of het openingsfeest vanavond hier in Tivoli. Maar we gaan zo eerst lunchen en krijgen daarna een rondleiding door de stad. Ik ben benieuwd.’

Michelle (20), Anouk (16) en Eva (17)

Waarom doen jullie mee?
Michelle: ‘Mensen leren kennen, de stad leren kennen, en gewoon omdat het leuk is.’
Eva: ‘Alvast voorbereiden zodat het makkelijk is als ik echt studeer.’
Waar hebben jullie het meeste zin in?
Michelle: ‘De feesten.’
Anouk: ‘Maar de rest ook wel hoor.’
Wat vinden jullie spannend?
Anouk: ‘Of ons groepje leuk is.’
Eva: ‘We hebben een lijst gehad in de UITapp en een groepsapp gemaakt. Er is net een locatie gestuurd in de app en we ontmoeten elkaar straks voor het eerst.’

De laatste overgebleven studenten vertrekken nu ook uit Tivoli. In grote getale loopt iedereen naar het Moreelse park. Gespannen, enthousiast of nieuwsgierig. De week is nu echt begonnen. Zeg maar U.