Columns

Is de HBO-raad flexibel?

Misschien heb ik het verkeerd, dan hoor ik het wel (meestal hoor je trouwens niets), maar één invloedrijk persoon, ex-directeur van een onzer faculteiten heeft gezegd dat ons onderwijs flexibeler zou worden als we van 3 naar 5 EC (European Credits) gaan. Normaal gesproken wordt het onderwijs juist inflexibeler als je in grotere eenheden gaat werken. Maar een argument was, dat juist in andere Europese landen veel met 5 EC gewerkt wordt. Nog lang niet alle universiteiten schijnen met dit systeem te werken en die hogescholen en universiteiten die er wel mee werken, hebben soms cursussen van 4 of 7,5 EC. Maar goed, met sommige buitenlandse universiteiten kan de uitwisseling nu wel. En dan is het natuurlijk handig dat al onze faculteiten meedoen met de 5 EC operatie.

De HBO-raad stelde competenties vast in december 2005 en de BOKS (Body of Knowledge & Skills) zag het daglicht op 23 juni 2008. Met de voor mij legendarische eerste twee regels in een ten geleide: De wereld staat niet stil. Veranderingen voltrekken zich in een steeds hoger tempo en dat op mondiale schaal. (…) We zijn respectievelijk 5 en 2 jaar verder, maar de competenties uit 2005 en de BOKS uit 2008 zijn nog steeds heilig.