Islamitische hogeschool Rotterdam verliest bevoegdheid

Minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs heeft de islamitische hogeschool in Rotterdam de bevoegdheid afgenomen. Dat houdt in dat de Europe Islamic University of Applied Sciences zich geen hogeschool meer mag noemen. Reden daarvoor is een onderzoek van de onderwijsinspectie, waaruit blijkt dat ‘de financiële en bestuurlijke continuïteit van deze instelling niet is gewaarborgd’.

In februari van dit jaar werd deze hogeschool al failliet verklaard. Drie docenten en twee medewerkers hadden het faillissement aangevraagd, omdat ze al een tijd geen salaris meer hadden ontvangen, scheef RTV Rijnmond destijds. De Europe Islamic University of Applied Sciences was al vaker in opspraak. In november dreigde Van Engelshoven al de accreditatie in te trekken, omdat bestuur en financiën niet op orde waren.