ISO en LSVb: registreer studenten met long covid

Een onbekend aantal studenten loopt studievertraging op of stopt met de studie vanwege long covid. Omdat niet duidelijk is om hoeveel studenten het gaat, moet er een betere registratie komen. Dat bepleiten studentenorganisaties ISO en LSVb.

Het kan gaan om honderden en misschien duizenden studenten, meldt Trouw. Vanwege de privacywetgeving is het moeilijk om mensen met een ziekte te registreren. Een deel van hen komt in financiële problemen of komt in een sociaal isolement terecht, waarschuwen de bonden.

Pas als duidelijk is welke studenten long covid hebben, kunnen hogescholen en universiteiten maatwerk leveren, stelt LSVb-voorzitter (en HU-student) Joram van Velzen ‘Voor veel mensen voelt de coronatijd ver weg, maar voor deze studenten is het dagelijkse realiteit.’