Jaarcijfers HU: overschot van 25 miljoen

De Hogeschool Utrecht houdt over het jaar 2010 zo’n 25 miljoen euro op de exploitatie over. Deze ‘winst’ gaat voor een groot deel naar meer onderwijzend personeel en wordt verder ingezet als reserve om het onderwijs en onderzoek te ontzien bij de komende landelijke bezuinigingen.

Dat bleek tijdens de presentatie van de voorlopige jaarcijfers van de HU door collegelid Jan Bogerd op dinsdag 12 april. De hoogte van het bedrag kan de komende maanden vanwege herberekeningen met enkele miljoenen slinken maar zal niet onder de twintig miljoen uitkomen, verzekerde hij. Wel moeten de accountant en de raad van toezicht de cijfers nog goedkeuren.

De onverwachte riante financiële situatie heeft meerdere oorzaken. Er is het afgelopen jaar tien miljoen minder uitgegeven aan bedrijfsvoering en ondersteuning (goedkopere gebouwen en uitstel van ict-vernieuwingen). Ook ontving de hogeschool acht miljoen extra aan rijksbijdragen vanwege ontwikkelingen op het gebied van de studentenaantallen. Dit bedrag kwam pas aan het einde van 2010 binnen en is daarom nog niet ingezet voor het onderwijs. Daarbij gaven faculteiten in totaal zeven miljoen minder uit dan begroot aan met name personele lasten (minder docenten aangetrokken en voor vertrokken leraren kwamen goedkopere krachten terug).

De meevaller wordt ingezet om de bezuinigingsoperatie van het kabinet het hoofd te bieden. Het hoger onderwijs dient met ingang van 2012 375 miljoen op te hoesten. Voor de HU komt dat neer op een jaarlijkse bijdrage van negen miljoen. Met ingang van 2014 voorziet het regeringsbeleid in investeringen. ‘Dat gat van twee jaar moeten wij als instellingen overbruggen’, stelde Bogerd tijdens de presentatie. ‘We zijn scenario’s aan het uitwerken om het onderwijs en onderzoek ongemoeid te laten en voor de bezuinigingen een deel van de reserves te gebruiken.’