Reportage

Je digitale identiteit ontdekken met HUB

Foto: Büsra Kondakçi

Maandag 13 november heeft de HU-bieb, naar aanleiding van de Week van de Mediawijsheid, een inloopsessie georganiseerd voor studenten en medewerkers waar ze aan de hand van verschillende stellingen, kennis maken met hun online identiteit.

Net voorbij de hoofdingang van Heidelberglaan 7 staat een green-screen van twee bij een en twee studiolampen. Daarnaast een tafel met reepjes KitKat, stellingen en gekleurde fiches. Voorbijlopende studenten en medewerkers worden aangesproken door HUB medewerkers, met de vraag of zij benieuwd zijn naar hun digitale identiteit.

De week #hierniet

Volgens onderzoek van het Netwerk Mediawijsheid komt 1 op de 3 Nederlanders minstens maandelijks online kwetsend of schadelijk gedrag tegen. Informatiespecialist Rashida Nanhekhan vertelt dat de HUB aandacht heeft voor digitale geletterdheid. ‘Deze week staat in het thema van #hierniet. Dit gaat over hoe je online je grenzen kan bewaken en hoe te handelen in moeilijke situaties. Wij zitten allemaal op social media en willen bij studenten bewustwording creëren over hun online gedrag.’ 

Foto: Büsra Kondakçi

‘Ik ben van de oude garde’

Dit doen ze met behulp van acht vragen. Zoals ‘Je wekker gaat, wat doe je?’ en ‘Je hebt een mooie jas gekocht die na twee weken stuk gaat. DM je het bedrijf?’. Er zijn meerdere opties, allemaal waarbij social media of in ieder geval je mobiele telefoon een grote rol speelt. Een HU- medewerker laat weten in de ochtend naar de radio te luisteren en ze zou een winkel nooit een DM sturen. ‘Ik ben van de oude garde.’ De vragen lijken tot dusver vooral studenten aan te spreken. 

Student Life Science Jade
Foto: Büsra Kondakçi

De mopperaar, koopjesjager of casual fan

Aan de hand van je antwoorden krijg je gekleurde fiches. Life Science student Jade heeft vooral veel groene fiches. ‘Volgens de vragenlijst ben ik een casual fan.’ De zijn acht kleuren, variërend van mopperaar, influencer, schreeuwer en koopjesjager. De mopperaar is bijvoorbeeld de hele dag zuur commentaar aan het leveren op andere accounts. De koopjesjager gebruikt social media uiteraard om te shoppen.

Jades laat een foto maken van zichzelf voor het green-screen die vervolgens wordt geëdit door een van de HUB medewerkers. ‘De achtergrond wordt gemaakt door een AI-programma, daar plakken wij jouw foto op. Zo bewaken we de privacy en zorgen we ervoor dat de foto’s van studenten dus niet op het wijde web terecht komen’, legt Rashida uit. Iedereen krijgt hem in afgedrukte vorm mee.

Of Jade nog iets opmerkelijks heeft geleerd over haar online gedrag? Haar kleurtje groen was haar iets te braaf. ‘Ik zou wat activistischer willen zijn. Gewoon willen zeggen wat ik denk. Als er ruimte is voor andermans mening, dan is die er ook mij. Ik zou mezelf minder moeten remmen.’

HUB organiseert nog andere een inloopsessie. Aanstaande donderdag 16 november staan ze van 11.00 tot 13.00 in de kantine van Padualaan 97.