Jong in hoger onderwijs? Dat blijft duur

Ouders verliezen de kinderbijslag voor hun minderjarige kind zodra het gaat studeren. Dat maakt het hoger onderwijs duur voor jonge leerlingen en dat blijft zo, ook onder het nieuwe kabinet.

Morgen praat de Tweede Kamer over de halvering van het collegegeld voor eerstejaars studenten. Het is de bedoeling van de coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie dat deze halvering de drempel om te gaan studeren verlaagt.

Een mooi moment om nog eens naar de problemen met de kinderbijslag te vragen, dachten SP en SGP. Want voor een minderjarige kind krijgen ouders geen kinderbijslag meer zodra het aan een studie begint. Dat is toch ook een financiële drempel?

Aanvullende beurs
Het vorige kabinet van VVD en PvdA vond dat helemaal niet erg, want jonge studenten krijgen wel een ov-studentenkaart en die is bijna net zoveel waard als de kinderbijslag. En vergeet de aanvullende beurs niet!

De huidige D66-minister Van Engelshoven volgt die redenering, blijkt uit haar antwoorden op schriftelijke vragen. Dankzij het nieuwe regeerakkoord wordt het verlies wel iets kleiner, benadrukt ze.

SP en SGP vroegen haar naar de situatie van een één- of tweeoudergezin met een inkomen van 47 duizend euro: wat verliest dit gezin als een minderjarig kind gaat studeren? Onder het vorige kabinet was dat 1.440 euro (twee ouders) of 3.225 euro (één ouder).

Als alle maatregelen van het regeerakkoord eenmaal in werking treden, zoals de halvering van het collegegeld en de hogere kinderbijslag, wordt dat respectievelijk 1.389 euro en 2.280 euro. Het ‘verlies’ is dus nog steeds groot, maar ten opzichte van het vorige kabinet gaan deze gezinnen er vijftig of 945 euro mínder op achteruit.

Sociaal
En dan kan een student ook nog eens lenen tegen sociale voorwaarden, antwoordt Van Engelshoven op de vragen van SP en SGP. Maar één conclusie blijft toch overeind: het gezin is behoorlijk wat goedkoper uit als een minderjarige voor het mbo kiest of eerst een jaartje gaat werken.