Jongeren willen dat de overheid investeert in voorkomen van seksueel geweld

Tachtig procent van de jongeren vindt dat er op school les moet worden gegeven over het herkennen en respecteren van grenzen op het gebied van seksualiteit. Dit blijkt uit een peiling van Rutgers, kenniscentrum voor seksualiteit. Ook vindt 74 procent van de jongeren dat de de regering meer moet investeren in het voorkomen van seksueel geweld.

Daarom is Rutgers de campagne tegen seksueel geweld ‘#TotHier’ gestart. Onder andere slachtoffers en politieke jongerenorganisaties werken mee. Het doel: de overheid moet in actie komen en meer investeren in het voorkomen van seksueel geweld.

Meer dan de helft van de vrouwen en 1 op de 5 mannen heeft weleens te maken gehad met seksueel geweld. Ton Coenen, directeur van Rutgers: ‘Er gebeurt te weinig. De overheid moet veel meer investeren in betere seksuele voorlichting op school en daarbuiten, betere opleidingen voor betrokken professionals en meer publiekscampagnes om de cultuur rond seks in Nederland te verbeteren.’

Iedereen kan de petitie #TotHier tekenen op deze website.