Joost Ansems nieuwe voorzitter Hogeschoolraad

De Hogeschoolraad (HSR) in de nieuwe samenstelling is woensdag 7 september van start gegaan. Met het eerste besluit werd het nieuw dagelijks bestuur goedgekeurd: voorzitter is zittend raadslid Joost Ansems, bijgestaan door drie nieuwe HSR-leden.

Door Gerard Rutten

Voor de zomervakantie was het dagelijks bestuur al informeel gekozen, maar gisteren werd dit besluit officieel bekrachtigd. De HSR (inloggen) is de medezeggenschapsraad van de HU en telt tien studentleden en tien medewerkers.

Voorzitter Joost Ansems zit inmiddels vier jaar in de raad en was de afgelopen periode lid van het dagelijks bestuur. Hij is docent organisatiekunde en Nederlands bij de opleiding Human Resources Management. Vicevoorzitter is student HBO-Rechten en nieuwkomer Winansa Blyer. Zij maakt deel uit van de grootste studentenfractie MUST en was eerder actief in de faculteitsraad en studievereniging Codex.

Middelbare school
De twee overige leden van het dagelijks bestuur zijn eveneens nieuw gekozen in de HSR. Thomas Kroes is student International Business and Management Studies en lid van MUST. Hij was op de middelbare school actief in de medezeggenschap en scholierenorganisatie LAKS. Het vierde bestuurslid, Annette Wind, is docent bij het Instituut Archimedes (tweedegraads lerarenopleidingen). Zij is nieuw bij de HSR maar heeft ervaring als voorzitter van de faculteitsraad.

De nieuwe raad gaat van start met een nieuwe werkwijze. In plaats van de bestaande twee commissies komen er vier ‘expertgroepen’. Zij buigen zich over de gebieden huisvesting en financiën, organisatie en personeel, onderwijs en onderzoek en als vierde strategisch beleid, medezeggenschap en participatie. De plenaire raad zal niet meer – zoals de afgelopen periode de gewoonte was – elke week bij elkaar komen.

Meer initiatief

De raad wil meer het initiatief naar zich toetrekken in plaats van af te wachten tot het college van bestuur besluiten voorlegt. Ook willen de leden de achterban meer betrekken bij de discussies in de raad. ‘Daar hadden we de afgelopen jaren te weinig tijd voor, omdat we vaak met z’n allen zaten te vergaderen’, meende voorzitter Ansems.

Een flinke meerderheid staat positief ten opzichte van deze werkwijze, bleek tijdens een rondgang. Maar er waren ook kanttekeningen. Zo wilde de één internationalisering hoog op de agenda hebben, terwijl sommige anderen vrezen dat het gevaar bestaat van ‘versnippering’. Dat laatste zou ondervangen kunnen worden doordat elk lid van het dagelijks bestuur deelneemt aan een van de expertgroepen en doordat HSR-leden in meerdere groepen zitting kunnen nemen.

Foto Maarten Nauw

Het nieuwe dagelijks bestuur van de Hogeschoolraad: (vlnr) Thomas Kroes, Annette Wind, Joost Ansems en Winansa Blyer