Journalistiek-docenten dreigen met staking na ‘roosterchaos’

Onder docenten aan de opleiding Journalistiek is veel onvrede over verkeerde lokaalindelingen en de ‘roosterchaos’.

‘Als blok B opnieuw zo begint, gaan we in staking. Bij deze dus de aankondiging.’ Dat meldt docent Chris van der Heijden op zijn blog Protocolitis.* Ook plaatst hij een brandbrief van mede-docent Remko van Broekhoven: ‘Het kan echt niet dat op een professionele onderwijsinstelling zo met ruimte en mensen wordt omgesprongen.’

Sinds het begin van dit schooljaar kampt de school met roosterproblemen. Daardoor belanden docenten in te kleine lokalen of juist met een werkgroep in een collegezaal. Lessen van twee uur moeten op twee verschillende plekken worden gegeven. Een docent zat in een lokaal waar ook een les in figuurzagen werd gegeven. Een ander hield stagegesprekken aan de behandeltafels voor fysiotherapeuten.

Vernieuwing
Als belangrijkste oorzaak wordt gewezen naar het roosterprogramma. Daarnaast zit de opleiding tijdelijk aan de Bolognalaan 101, met minder ruimte dan de vorige locatie. Hans de Clercq, directeur van het Instituut voor Media, noemt ook de onderwijsvernieuwing als oorzaak. Deze stelt andere eisen aan de onderwijsruimtes.

De Clercq zegt dat er gesprekken zijn met het college van bestuur en de directie van de Dienst Bedrijfsvoering. Ook volgen gesprekken tussen het management en medewerkers en studenten over hun roosterwensen. Er zijn extra mensen op de roosterissues van blok B gezet. Voor periode C worden specifieke werkplekken (voor radio-onderwijs bijvoorbeeld) beter ingepland. Daarnaast worden de computersystemen verbeterd.

Over de oproep tot staking wil hij kort zijn: ‘Staken lost niks op. We moeten met elkaar in gesprek blijven en goed kijken naar de behoeftes van medewerkers en studenten.’

* In de blog werd roosterapplicatie Xedule genoemd. Dat is niet de applicatie die de HU gebruikt voor de roosters.