Kabinet denkt aan 359 euro compensatie voor pechstudent

Foto: Kees Rutten

Volgens Haagse bronnen is het mogelijk dat studenten die onder het leenstelsel vielen een compensatie krijgen van 359 euro per studiejaar. Studenten krijgen als het aan Minister Dijkgraaf ligt vanaf september 2023 gewoon weer een studiebeurs.

Studenten die na 2015 begonnen met studeren, vallen onder het leenstelsel. Deze zogenaamde ‘pechgeneratie’ krijgt een compensatie wanneer ze haar diploma heeft behaald. Het kabinet denkt aan 359 euro per studiejaar, met een maximum van 1.436 euro, meldt NOS. Dat zijn vier studiejaren. Voor studievertraging is er dus geen extra compensatie.

Studenten uit de eerste vier jaar van het leenstelsel, van 2015 tot 2019, hebben bovendien recht op een studievoucher. Zij moesten het eerste collegejaar de volledige prijs betalen, in tegenstelling tot de studenten die daarna begonnen met studeren en maar de helft betaalden. De voucher van zo’n 1.770 euro kunnen ze inzetten voor een opleidingsonderdeel naar keuze, vanaf het vijfde jaar na afstuderen.

Straks krijgen studenten een basisbeurs van 91 tot 255 euro

In tegenstelling tot het eerdere plan om dit alleen nieuwe studenten een basisbeurs te geven, krijgen nu alle studenten vanaf 2023 een beurs. Uitwonende studenten zullen volgens Haagse bronnen een beurs van 255 euro per maand krijgen. Thuiswoners 91 euro. Deze bedragen komen in de buurt van de basisbeurs van vóór 2015. Toen kregen uitwonende studenten maandelijks 286 euro en thuiswonenden 102 euro. De aanvullende beurs zou op maximaal 419 euro per maand uitkomen, afhankelijk van het inkomen van de ouders van de student. Die is op dit moment 413,78 euro.

‘Schuldenvrij afstuderen kan niet met deze bedragen.’

De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) denkt niet dat studenten blij zijn met het bedrag van de basisbeurs. ‘De bedragen zijn lager dan de vorige basisbeurs, terwijl de prijzen wel echt zijn gestegen. We vinden dat het mogelijk moet zijn voor studenten om schuldenvrij af te studeren. Dat kan niet met deze bedragen.’ Ook de aanvullende beurs vinden ze te weinig: ‘Het is nauwelijks verruimd.’

Naar verwachting zal de ministerraad de voorstellen vrijdag bespreken en de knoop doorhakken. De Tweede Kamer spreekt er begin volgende maand over.

Het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) wacht met een reactie tot de plannen compleet zijn. ‘Het is in elk geval fijn om te zien dat het kabinet vaart lijkt te maken met het uitwerken van de plannen uit het regeerakkoord. Er moet snel duidelijkheid komen voor studenten.’

Operatie Pechgeneratie Gelukscompensatie

Presentator Arjen Lubach had het op 23 maart in zijn Avondshow uitgebreid over de pechstudent. Veel schulden, weinig compensatie, slecht onderwijs door corona en geen huis kunnen kopen. Hoe kunnen we deze studenten wat gelukscompensatie geven?

In het eerder gepubliceerde artikel Alles wat je altijd al wilde weten over studieschulden lees je meer over (de hoogste) studieschuld, aflossen en hypotheek-problemen.