Kort

Kabinet wil kwart miljard minder uitgeven aan studenten-ov

Meer dan een miljard euro betaalt de overheid aan de ov-kaart voor scholieren en studenten. Dit bedrag zal naar verwachting dalen tot 740 miljoen euro. Die lagere bijdrage is gebaseerd op een peiling van het aantal studenten en hoeveelheid gereisde kilometers plus een vast bedrag per kilometer. Die peiling liep in de periode medio 2022 tot medio 2023. Maar volgens de ov-aanbieders is die periode niet representatief, meldt NRC. Vanwege de nasleep van de coronacrisis werd er minder gereisd dan de komende jaren het geval zal zijn.

Een lagere bijdrage heeft vooral gevolgen voor stads- en streekvervoer, waarschuwt branchevereniging OV-NL. Bussen zitten dan nog vaker vol en sommige lijnen verdwijnen. Steun is er in wel vanuit de Tweede Kamer. Zostemt een meerderheid voor een amendement om 300 miljoen euro extra toe te wijzen aan het regionale ov, en 120 miljoen euro voor de NS om prijsverhogingen volgend jaar te voorkomen.