Kamers ruim vier procent duurder

De huurprijs van een studentenkamer is met gemiddeld 15 euro gestegen ten opzichte van vorig jaar. Inclusief gas, water en licht betaalt een student nu 356 euro per maand voor een kamer, meldt Kamernet.nl.

In Utrecht blijft de stijging achter bij de landelijke trend: plus 0,8 procent (3 euro). In de hoofdstad bleef de gemiddelde huurprijs gelijk, toch is Amsterdam nog steeds de duurste van alle studentensteden: een kamer kost er 465 euro per maand. Ook in de goedkoopste stad, Enschede, gingen de huurprijzen niet omhoog. Studenten betalen er 248 euro voor een kamer.

Opvallend is de forse stijging van de huurprijzen in Den Haag en Maastricht met respectievelijk 9,4 en 8,2 procent. In Den Haag, nu de op een na duurste studentenstad, bedraagt de gemiddelde huurprijs 397 euro.

Studenten die in een studentenhuis wonen betalen per maand gemiddeld 57 euro minder dan andere kamerbewoners. De gemiddelde studentenkamer, aangeboden op Kamernet, is 17,96 vierkante meter groot.