Kamers voor dove studenten in Johanna

In het nieuwe studentencomplex Johanna in De Uithof zijn twaalf studentenkamers bestemd voor studenten gebaren, taal & dovenstudies en dove of slechthorende studenten die een mbo, hbo of wo-studie volgen.

Studentenhuisvester SSH en het Instituut voor Gebaren, Taal & Dovenstudies (IGT&D) van de HU roepen studenten op zich voor 19 juni aan te melden. De bedoeling is dat er per woning drie slechthorende en drie IGT&D-studenten worden geplaatst. De slechthorenden kunnen dan via gebarentaal communiceren waardoor de andere studenten deze manier van spreken kunnen oefenen.

Doofvriendelijk
De kamers zijn ‘doofvriendelijk’ gemaakt: de deurbel en alarm geven behalve geluid ook een lichtsignaal af. De kamers tellen zestien vierkante meter en de studenten delen keuken en badkamer. De huur bedraagt 380 euro per maand. Eind augustus zijn de woningen beschikbaar. Eind juni is de bezichtiging; daarbij is een gebarentolk aanwezig.

Johanna telt 655 wooneenheden en is 19 verdiepingen hoog. Vanwege de blauw-witte tegels wordt het ook wel ‘de badkamer’ genoemd. SSH zelf zegt: ‘Het gebouw is één geworden met de wolken.’