Keuzegids: HU opnieuw een-na-laatste

HU-locatie Heidelberglaan / foto Kees Rutten

De HU is opnieuw geëindigd op de een-na-laatste plaats in de ranking van de Keuzegids. Met name het Instituut Social Work scoort slecht. De HU verliest het predicaat ‘topopleiding’ bij vijf van de negen opleidingen. Avans staat weer op nummer 1.

De HU belandt met 54 punten op de 12e van de 13 plaatsen van grote hogescholen. Alleen Inholland scoort met 51,5 nog slechter. Dat blijkt uit de donderdag verschenen Keuzegids hbo 2024. De ranking is gebaseerd op studentenoordelen.

De HU deelde vorig jaar met evenveel punten een gedeelde een-na-laatste plaats met de Haagse Hogeschool en Hogeschool van Amsterdam. De laatste twee hogescholen kruipen omhoog naar respectievelijk een 10e en 11e plek.

De top van de ranglijst is – net als vorig jaar – ingeruimd voor de hogescholen Avans (67,5 punten), Windesheim (66,5) en Zuyd (64). Het wordt wel steeds meer dringen in de top. Avans levert dit jaar enkele punten in ten opzichte van vorig jaar en ook Windesheim zakt wat in de telling. Omdat Zuyd een punt meer krijgt groeien zij naar elkaar toe, signaleert de Keuzegids.

Het aantal opleidingen van de HU met een zogenaamd kwaliteitszegel van de Keuzegids halveert. Dit zijn de opleidingen die 75 punten of meer scoren. Als ‘topopleiding’ blijven bestaan: Mondzorgkunde, Vaktherapie en de AD’s Human Resource Management en Sales & Accountmanagement. Degenen die afvallen zijn: Medische Hulpverlening, de tweedegraads lerarenopleidingen Aardrijkskunde en Biologie en de AD’s Engineering en Health & Social Work.

Social Work en Human Resouce Management hekkensluiter

Net als vorig jaar krijgt geen enkel domein van de HU de waardering bovengemiddeld (met een of twee plusjes). Een ronduit slechte beoordeling (twee minnen) ontvangt het domein Gedrag & Maatschappij, met Social Work en Human Resource Management als hekkensluiter in hun vakgebied. Vorig jaar kroop het domein nog uit een dal door van twee minnetje naar een minnetje op te krabbelen.

Ondergemiddeld is weggelegd voor de domeinen Onderwijs & Opvoeding (vorig jaar neutraal), Economie & Bedrijf (vorig jaar een min) en Techniek en Ontwerp (vorig jaar een min). Het merendeel van de domeinen scoort neutraal: Taal & Communicatie (was een min), Recht & Bestuur (was neutraal), Gezondheid (was neutraal), Aarde & Milieu (was neutraal) en Exact en Informatica (was neutraal).

HU op plek 12 van de 15 bij hogescholen Associate Degrees

In de lijst met beste tweejarige Associate Degrees staat de HU op plek nummer 12 van de 15 beoordeelde hogescholen. De HU laat daarmee de Hogeschool Rotterdam en hekkensluiter Fontys achter zich. De top drie bestaat uit de Christelijke Hogeschool Ede, Hogeschool van Amsterdam als tweede en als derde Van Hall Larenstein. Hogescholen waarvan vier of meer AD’s zijn beoordeeld worden opgenomen in de ranking.

De Keuzegids hbo is een jaarlijkse gids met vergelijkingen tussen de hogescholen en op opleidingsniveau. Zij zijn gebaseerd op de resultaten van de Nationale Studentenenquête (NSE). Ook beschrijft de uitgave alle opleidingen en staan er artikelen in over onder meer de toelating en selectie, internationalisering en de arbeidsmarkt. Er verschijnen ook edities over onder meer universiteiten en masters.