Kieswijzer maakt het Utrechtse studenten gemakkelijk

Weet jij al wat je gaat stemmen tijdens de verkiezingen van de gemeenteraad op 21 maart? Of wil je jouw keuze checken? Dat kan met de Utrechtse studentenkieswijzer die VIDIUS maandag 5 maart online heeft gezet.

De kieswijzer.vidius.nl bestaat uit bijna dertig stellingen. Wie die invult, vindt de politieke partij die het best bij hem of haar past. De stellingen gaan bijvoorbeeld over studentenhuisvesting. Zo luidt een stelling: Studenten moeten overal in de stad kunnen wonen, dus een maximaal percentage van studenten per wijk of straat hoort daar niet bij.

Ook andere onderwerpen waar studenten mee te maken krijgen, komen aan bod. Zoals: Er moet een ondergrondse metro van het station naar De Uithof komen. En: Utrecht moet gaan experimenteren met legalisering van cannabis. Of: Nu de crisis voorbij is moet er weer geïnvesteerd worden in kunst en cultuur.

Volgens VIDIUS, de belangenbehartiger van Utrechtse studenten, is één op de tien inwoners van de stad student. ‘Het is daarom erg belangrijk dat de student een duidelijke plek heeft in het gemeentelijk beleid’, stelt VIDIUS. De politieke partijen die meedoen aan de verkiezingen zijn benaderd om standpunten over de onderwerpen in te nemen. De meeste partijen werkten mee, behalve PVV, DENK, Piratenpartij (zie update hieronder) en het lokale initiatief Lex Willem-Alexander.

Verkiezingsdebat
Op woensdagmiddag 14 maart organiseert VIDIUS samen met onder meer vereniging MUST (medezeggenschap aan de HU), de Universiteitsraad van de Utrecht Utrecht en de koepel van studentenverenigingen VUG een verkiezingsdebat. Dit vindt plaats vanaf 16.00 uur in het gebouw van het Utrechtsch Studenten Corps (USC) aan het Janskerkhof. Aanmelden kan hier.

UPDATE
Inmiddels zijn de standpunten van de Piratenpartij toegevoegd en participeren zij ook in de studentenkieswijzer.