Klachten over trage uitbetaling door HU

Een aantal studenten dat werkzaamheden voor de HU heeft verricht is na geruime tijd nog niet uitbetaald. Dat meldt de website Dichtbij Utrecht.

Het gaat om minimaal zeven studenten die enkele duizenden euro’s van de hogeschool tegoed hebben. Geld dat voor de zomer is gedeclareerd zou nog niet overgemaakt zijn en ook zijn er voorbeelden waarbij een jaar voorbij is gegaan. ‘Ik heb er nog een paar keer achteraan gemaild, maar het uiteindelijk maar opgegeven’, stelt een van de gedupeerde studenten in het artikel.

Opleidingscommissie
Het gaat om betaalde werkzaamheden zoals het geven van voorlichting aan middelbare scholieren en het leveren van bijdragen aan een nieuw mogelijk personeelsblad van de HU. Ook studenten van een opleidingscommissie wachten langere tijd op hun financiële vergoeding.

In het bericht wordt verwezen naar de moeilijkheden die Trajectum ondervond met het uitbetalen van columnisten. In juli trok de hoofdredacteur van het hogeschoolblad al aan de bel. De wanbetaling was voor Remko van Broekhoven, docent journalistiek, reden om zijn column in het hogeschoolblad te beëindigen. Uit zijn laatste bijdrage (pagina 17) in het decembernummer: ‘Ergens in de HU lukte het niet om te doen wat Trajectum vroeg. Kan gebeuren. Maar niet tien maanden lang.’

Journalistiek
De problemen lijken alleen te spelen bij de faculteit Communicatie en Journalistiek (FCJ) en in het bijzonder bij de opleiding journalistiek. Lotte Kreike, coördinator Bestuurlijke Participatie Studenten, kent de klachten van de studenten van deze opleidingscommissie. ‘Ik heb nog geprobeerd om de juiste personen te vinden om dit op te lossen maar dat is niet gelukt’, zegt ze. ‘Bij de andere opleidingscommissies worden de studenten netjes betaald.’

Woordvoerder Lidwien Prinssen van het college van bestuur laat in een reactie weten dat de verantwoordelijken bij de FCJ bezig zijn de casussen uit te zoeken. Als duidelijk is wat het euvel is zal zij of de faculteitsdirectie een reactie geven.

UPDATE

Reactie van de HU op publicaties op de sites van Dichtbij Utrecht en Trajectum:

'Inzet en betrokkenheid van gastdocenten of studenten is ons zeer waardevol. Hun kennis, ervaring, enthousiasme en betrokkenheid zorgen er samen met onze vaste medewerkers voor dat ons opleidingsaanbod actueel, passend en aantrekkelijk blijft. Voor al deze inzet staat naast waardering, natuurlijk ook een financiële vergoeding. Dat is ook onze plicht als goed werkgever en die plicht nemen we serieus.

We betreuren het dan ook ontzettend dat er een aantal gevallen bekend zijn waarbij personen zich voor de hogeschool hebben ingezet, maar daarvoor deels of nog niet via reguliere termijn betaald zijn. Er is daarom direct actie ondernomen om het proces (om tot betaling over te kunnen gaan) z.s.m. vlot te trekken en deze personen de vergoeding te geven waar ze recht op hebben. Natuurlijk zal er ook persoonlijk contact met hen worden opgenomen.

Tevens betreuren we het dat de hogeschool is neergezet als een 'wanbetaler'. Deze beeldvorming lijkt uit te gaan van een grootschalige en/of lakse houding t.a.v. achterstand in betalingen. Dat beeld wordt niet herkend en doet tekort aan de continue inzet van zowel de opdrachtgevers als van onze P&O-medewerkers, die hard om de financiële afwikkeling voor verrichte werkzaamheden tijdig en goed te laten verlopen. Dankzij deze inzet verloopt het financiële proces dan ook grotendeels zonder problemen. Bovendien, zodra vertraging in dat proces ontstaat, wordt dat serieus opgenomen en doet men hun uiterste best om het proces z.s.m. weer vlot te trekken. Maar incidenten vinden helaas plaats, zo ook bij een aantal van de genoemde voorbeelden in het artikel. Ook nu is het signaal door betrokken personen direct opgepakt en zijn inmiddels de benodigde stappen gezet tot betaling over te kunnen gaan.'