Komende drie weken gaan ook de deuren van de HU weer wat verder dicht

Foto: Kees Rutten

De maatregelen die premier Mark Rutte gisteravond in de persconferentie bekend maakte, gaan vandaag om 18:00 in. Ze duren in eerste instantie drie weken. Daarbij geldt onder andere dat om 21 uur niemand meer het café in mag, dat je hooguit drie gasten bij je thuis mag uitnodigen en dat bijeenkomsten zijn toegestaan voor niet meer dan dertig personen. De HU stuurde vandaag rond 16:00 uur een mail naar haar medewerkers met de belangrijkste maatregelen. We zetten de belangrijkste zaken op een rij.

Als je geen onderwijs volgt of geeft, blijf je de komende drie weken thuis. Onderwijs en toetsing gaan door, zowel fysiek als op afstand. Maar overige activiteiten, zoals onderzoek en evenementen, gaan niet door. Uitzondering daarop is het lab-gebonden onderzoek.

Voor studenten blijven de studieplekken in de bibliotheek beschikbaar. Diploma-uitreikingen kunnen ‘coronaproof’ doorgang vinden.

Eerder al kondigde de HU aan dat het 1,5-meter-coaches wil inzetten. Zij lopen rond in de HU-gebouwen om te helpen afstand te bewaren. Ook komt er een social media campagne onder het motto: Samen veilig studeren.

Mondkapjes verplicht?

Daarnaast zijn de hogescholen met elkaar in gesprek over de nieuwste aanscherpingen. Dat gaat ook over het gebruik van mondkapjes in de gebouwen. Ron Bormans, voorzitter van Hogeschool Rotterdam, liet al weten: ‘Als Rotterdam voor de strenge lijn kiest, dan gaan wij daarin mee.’

Daarmee lijkt een mondkapjesverplichting op de eerste plaats iets voor steden waar het aantal besmettingen al hoger ligt: Rotterdam, Amsterdam en Den Haag.

Ook interessant: Warom is het zo stil in de HU-gebrouwen. Kan er niet iets meer worden lesgegeven?