Koningin solliciteert niet bij ISO

'Ik denk dat de Koningin zich tegen het leenstelsel gaat keren', twitterde lobbyist Jorg van Velzen van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) gisteren hoopvol. 'Of dat ze wil solliciteren voor het ISO-bestuur.'

Maar het werd dus iets heel anders. De koningin heeft aangekondigd dat ze afstand doet van de troon. Het hoger onderwijs speelde daarbij geen grote rol. Alleen kwam een voormalige voorzitter van de Landelijke Studenten Vakbond nogal prominent in beeld: Kysia Hekster, tegenwoordig koningshuisverslaggever van de NOS.

Nu Beatrix troonsafstand doen, zal Roelof de Wijkerslooth, tot voor kort rector van de Radboud Universiteit Nijmegen, niet langer haar Kamerheer zal zijn. Daar schrijft universiteitsblad VOX over. De nieuwe koning kiest zijn eigen adviseurs.

Paul Rüpp van Avans Hogeschool is sinds enkele weken ook Kamerheer, maar die blijft dat voorlopig. Volgens hogeschoolblad Punt is dat in overleg met de aanstaande koning Willem-Alexander bepaald.

Het twittercommentaar van mensen uit het hoger onderwijs is, net als dat van anderen, een mengeling van grappen en respectbetuigingen. 'Beatrix treedt nog steeds af', twitterde vanmorgen Sijbolt Noorda, voormalig voorzitter van universiteitenvereniging VSNU.

Tweede Kamerlid Mohammed Mohandis, die voor het PvdA het woord voert over hoger onderwijs, laat het nieuws ook niet onberoerd. 'Bijzonder en historisch moment om de troonsafstand mee te mogen maken', stelt hij.

'Prachtige berichtgeving over Koningin #Beatrix', vindt voorzitter Doekle Terpstra van Inholland. 'Nederland is trots, voelt zich verbonden en pronkt met koningshuis. Dit gevoel vasthouden!'