Kraak voormalig studentencomplex aan de Archimedeslaan

Het voormalig HU-complex aan de Archimedeslaan 16 in Utrecht is vrijdag kort gekraakt. Het gaat om het leegstaande voormalige schoolgebouw in Rijnsweerd, waar voorheen de lerarenopleidingen van Instituut Archimedes waren gehuisvest. Na de verhuizing naar het Utrecht Science Park is het complex verhuurd als studentenwoningen, meldt RTV Utrecht.

‘Op een wachtlijst kun je niet wonen’, stellen de krakers. ‘We hopen hiermee mensen aan te sporen het heft in eigen handen te nemen en hun recht op wonen op te eisen. Het hebben van een dak boven je hoofd is namelijk een eerst levensbehoefte, terwijl eigendom dat niet is.’

Dat het pand gesloopt gaat worden staat al jaren vast. Daarna is er ruimte om een volwaardige woonwijk met 1600 woningen te bouwen. Daarvoor moet wel de A27 verbreed worden. Of dat doorgaat is nog altijd niet duidelijk.