Krijg je met een aanwezigheidsplicht de student wél naar de les?

Trajectum vroeg eens rond bij studenten en docenten over de zin en de onzin van de aanwezigheidsplicht.

Het is een onderwerp dat veel docenten bezig blijft houden: waarom zitten de klassen soms maar halfvol? Met name frustrerend als je veel tijd hebt gestoken in het voorbereiden van een interessante les. En hoewel ze het natuurlijk niet altijd persoonlijk moeten opvatten, vragen sommige docenten zich wel af: ligt het aan mij?

Sommige docenten pleiten voor een aanwezigheidsplicht, maar lang niet iedereen is daar een voorstander van. Wat zijn de voors en tegens? Trajectum vroeg eens rond bij studenten en docenten over de zin en de onzin van de aanwezigheidsplicht.

Video: Jessica Buijs
Volg ons op Instagram
Reageer!
Reageer!
Deel via...

Geef een reactie Let bij het reageren op onze spelregels.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

2 reacties

  1. Wat de docent ook eist, hij heeft niets te eisen. Alleen de cursusbeschrijving met de toetsing bepaalt wat eventueel de consequentie is of kan zijn van het niet aanwezig zijn;

    Pas wanneer de inhoud van de volgens de docent of opleiding ‘te volgen, verplichte les’ of ‘verplicht gestelde werkgroepbijeenkomst’ onderdeel is van de toetsing, dus als zodanig ook staat beschreven bij de toetsonderdelen, dan kan een ‘niet aanwezig’ zijn gekenmerkt worden als “geen deelname” en bij de student bij het onderdeel een NA als uitslag voor dat onderdeel worden genoteerd. De student is dus niet verschenen bij de toetsing (van het onderdeel van de totale toetsing bij deze cursus). Als er bij de cursusbeschrijving ook nadrukkelijk staat dat een NA niet kan leiden tot een voldoende afronding van de cursus, omdat nu eenmaal niet voldaan is aan de toetsingseisen, zijden een uitlsag voor alle onderdelen, ja, dan heeft het grote consequenties . Een NA zal dan kunnen, zelfs moeten verschijnen voor de student in de registratie van toetsuitslagen.

  2. Bij belangrijke lessen (zoals bij hoofdvakken) is een aanwezigheid van 80 % van de lessen naar mijn mening verplicht.
    Ik ga er van uit dat elk mondeling college een toegevoegde waarde heeft, omdat er een uitleg van en een toelichting op de stof wordt gegeven.
    Hoe registreer je een aanwezigheidplicht? Dat moet makkelijker gemaakt worden. Bijvoorbeeld een collegekaart electronisch scannen. Soms is een presentielijst doen rondgaanof aanwezigheid aantekenen bijv. bij verplichte practica ook goed, want dan heeft de docent meteen de namen en kan hij de student aanspreken.