Kritiek op plannen voor theaterproductie van HU en UU

Foto: iStock/Lucas Versteeg

De subsidie van de HU voor de productie van een theatervoorstelling over sociale veiligheid door een extern gezelschap is onzeker. Binnen de Hogeschoolraad (HSR) bestaan er twijfels of de productie aanslaat bij studenten, terwijl er veel geld mee gemoeid is.

Dat bleek tijdens de gezamenlijke vergadering van de HSR met het college van bestuur op woensdag 12 oktober. Het college heeft een voorstel ingediend voor de ontwikkeling en uitvoering van een theaterproductie over sociale veiligheid en seksueel geweld voor studenten. In de plannen is de groep Theatermakers Radio Kootwijk in beeld voor de productie.

De voorstelling kost ruim 735 duizend euro, waarvan de HU en Universiteit Utrecht ieder de helft betalen (dus zo’n 365 duizend euro). Het college heeft ermee ingestemd dat het project wordt gefinancierd door de subsidiepot ‘gemeenschapsvorming en studentbetrokkenheid’ (HUGS). In de afgelopen jaren is er onder andere door de coronamaatregelen geld in deze pot overgebleven. De HSR moet met deze uitgave instemmen.

Coronagolf

De eerste voorstellingen zouden in februari 2023 starten maar dat is niet realistisch, zei collegevoorzitter Jan Bogerd op vragen uit de raad. De bedoeling is dat het theaterstuk zo’n 25 keer wordt opgevoerd voor zo’n 350 studenten (minimaal een keer per instituut). Maar dat druist in tegen de maatregelen die de hogeschool mogelijk moet nemen als gevolg van de verwachte coronagolf. ‘Dit betekent dat de voorstellingen op z’n vroegst in april volgend jaar beginnen’, zei Bogerd.

Vanuit de HSR werd vanuit verschillende fracties betwijfeld of een dergelijke theaterproductie bij studenten aanslaat. Studentleden krijgen van andere studenten te horen dat ze zich afvragen of ze er naartoe zullen gaan. ‘Het wordt bij de achterban niet gedragen en het gaat om veel financiële middelen’, concludeerde Maarten Born van de studentenfractie Vlijmscherp. ‘Het is lastig om hier goedkeuring aan te geven.’

Minor ‘Theater maken’

Daarbij bestaat er binnen de HU een minor die theatervoorstellingen met studenten produceert over dezelfde thema’s, wist raadslid Hanneliek Birnie-de Sonnaville te vertellen. Het gaat dan om de minor ‘Theater maken in sociaal-artistieke context’ van de opleiding Social Work. Enkele tientallen studenten per jaar krijgen cursussen en trainingen op theatergebied en maken uiteindelijk een voorstelling. ‘Waarom besteden we het uit terwijl we het zelf in huis hebben?’ vroeg zij zich af.

Op vragen vanuit de raad erkende collegevoorzitter Bogerd dat het beter was geweest als de theatervoorstelling onderdeel uitmaakt van een breder beleidsplan over studentenwelzijn. ‘Dit plan zit in het verschiet maar is niet op korte termijn te verwachten’, zei hij.

In de komende weken gaat de Hogeschoolraad de subsidieaanvraag voor de theaterproductie bespreken, waarna de raad een besluit neemt.