HU en UU trekken ruim 7 ton uit voor theaterproductie

Foto: iStock/Lucas Versteeg

De HU en de Universiteit Utrecht willen samen een theaterproductie ontwikkelen met een professioneel gezelschap over sociale veiligheid voor studenten. De kosten zijn ruim 735 duizend euro, waarvan elke instelling de helft betaalt.

De plannen kwamen aan bod tijdens de vergadering van de Hogeschoolraad (HSR) met het college van bestuur op woensdag 28 september. Er ligt een voorstel van de groep Theatermakers Radio Kootwijk. Het gezelschap maakt producties over onderwerpen als werk, leven en liefde, vaak in samenwerking met organisaties. Het is de bedoeling dat er tientallen voorstellingen voor studenten van de HU en UU worden gegeven.

Vorig jaar speelde het gezelschap de voorstelling Mindlab over ongewenst gedrag voor medewerkers van de UU en andere universiteiten. Onder dezelfde titel willen de HU en UU zich richten op een theaterproductie voor studenten. Die gaat over studentencultuur, sociale veiligheid en consent (toestemming voor intieme handelingen). Het moet studenten bewust maken over deze onderwerpen en zij doen zelf ook mee in de theatershow, is de bedoeling.

De universiteit heeft Radio Kootwijk opnieuw gevraagd om voorbereidingen te treffen, nu gericht op studenten. De HU is verzocht om aan te haken en het project mee te financieren. Volgens een notitie van het college van bestuur is sociale veiligheid een onderwerp wat de hogeschool hoog op de agenda heeft staan. Zo ondertekende de HU in juni een manifest van Amnesty International waarin de hogeschool belooft zich in te zetten tegen seksueel geweld (de UU zette er overigens geen handtekening onder).

Gesprekken in de klas

De financiering van het project komt uit de subsidiepot voor ‘gemeenschapsvorming en studentbetrokkenheid’ (HUGS). In de afgelopen jaren is er onder meer vanwege de coronapandemie geld overgebleven. Een deel daarvan kan volgens het college nu ingezet worden voor de theaterproductie. De Hogeschoolraad wordt gevraagd in te stemmen met deze uitgave. De directeur van de Dienst Onderwijs, Onderzoek & Studentzaken en het college van bestuur zijn al akkoord. Behalve een theatervoorstelling komt er ook een voor- en naprogramma, bijvoorbeeld in de vorm van gesprekken in de klas.

Het totaalbedrag bedraagt 735.350 euro. Daarvan is ruim 475 duizend bestemd voor Radio Kootwijk voor de ontwikkeling en het uitvoeren van de voorstelling. Daarnaast betalen de instellingen nog eens 260 duizend euro voor de projectorganisatie (projectleider, communicatie, studentassistenten). De HU en universiteit bekostigen elk de helft: dat is ruim 365 duizend euro per instelling. Volgens de notitie van het college is dat 98 euro per student. De projectgroep komt te vallen onder Podium, het cultureel studentenplatform van de HU.

Eerstejaars bereiken

In de opzet van de theatershow zoeken de initiatiefnemers zoveel mogelijk aansluiting bij het onderwijs. ‘Belangrijk is om Mindlab te verbinden aan bestaande structuren zoals opleidingen, leerteams en studieverenigingen, zodat de eerstejaars studenten bereikt worden en deelnemen aan een voorstelling’, staat in het voorstel. Ook medewerkers die zich bezighouden met studentenparticipatie, diversiteit en inclusie en sociale veiligheid zullen participeren in het project. De voorstelling richt zich in eerste instantie op eerstejaars en de besturen van studie- en studentenverenigingen.

De eerste reacties in de Hogeschoolraad afgelopen woensdag waren overwegend positief. Een enkeling vond dat er veel geld wordt besteed aan een ‘toneelstukje’. ‘Er zijn betere manieren om geld uit te geven.’ Maar de algemene teneur was dat het een goede zaak is dat onderwerpen als sociale veiligheid en seksueel geweld ter sprake komen door middel van een theaterstuk. Sommigen vroegen voor de zekerheid om een meer uitgewerkt plan van aanpak.

Punt van zorg

Een punt van zorg bij meerdere raadsleden was de vraag of studenten zijn te porren om naar de voorstellingen te komen. Want bij meerdere activiteiten die de hogeschool organiseerde liep het niet storm, zei de een. Maar daar zette een ander een initiatief naast dat wel volle zalen trok. Een derde opperde om aan instituten te vragen hoe ze de theaterproductie onder de aandacht van studenten gaan brengen. Collegevoorzitter Jan Bogerd betoogde dat dit de reden is dat de theatervoorstelling aansluit bij het onderwijs en dat studieverenigingen en instituten erbij betrokken zijn.

Volgens planning zouden de voorbereidingen tot en met januari 2023 duren, waarna van februari tot en met juni de voorstellingen kunnen plaatsvinden.