Kunstenaars vinden De Uithof erg geordend

Kunstenaars Melle Smets en Cynthia Hathaway presenteren hun project ‘Zero Footprint Campus.’ Hiermee gaan ze onderzoeken hoe je binnen De Uithof zelfvoorzienend kan zijn. Ze werken samen met studenten en wetenschappers aan dit project.

De kunstenaars werken hieraan tot eind 2017 vanuit het Van Unnikgebouw van Universiteit Utrecht, , gesteund door stichting Utrecht Science Park. . Hun motto: ‘Dit leidt tot niets’ – aangezien ze niet op zoek zijn naar oplossingen, zoals de wetenschappers.

Melle en Cynthia gaan observeren en confronteren de studenten en wetenschappers met hun bevindingen. Ze zullen zich bezig houden met vragen als: hoe  maak je zelf energie? Is het mogelijk om hier zelf voor ons voedsel te zorgen?  Dit om je ecologische voetafdruk zo minimaal mogelijk te maken. ‘Maar helemaal zero kan natuurlijk niet’, vertelt Smeets aan DUB.

Het project is onderdeel van Department of Search, waarin kunstenaars en wetenschappers samen werken aan urgente vraagstukken. Zo werkten ze vorig jaar voor een ander duurzaamheidsproject aan het kweken van de grootste maisplant ooit. Medewerkers en studenten van De Uithof plantten honderd maïsplantjes. Daarna werd de maïs gebruikt om bier te maken tijdens een oogstfeest: een goed voorbeeld van zelfvoorziening op De Uithof.

De kunstenaars hebben al een filmpje (zie bovenaan) gemaakt met dingen die hun opvalt in De Uithof. Ze vinden het met name heel erg geordend.