Kunststudente mag Vuitton-tas afbeelden

De Deense Rietveldstudente Nadia Plesner (links op foto) hoeft toch geen dwangsom te betalen aan het Franse modehuis Louis Vuitton. De rechter bepaalde vandaag in kort geding dat de artistieke vrijheid van meningsuiting zwaarder weegt dan het eigendomsrecht van Vuitton.

Het modemerk had de 29-jarige kunstenares in januari een dwangsom laten opleggen, omdat zij met een van haar kunstwerken inbreuk zou hebben gemaakt op het intellectueel eigendomsrecht van Vuitton. Voor elke dag dat het werk te zien was op haar site, moest Plesner het modemerk vijfduizend euro betalen.

Op haar kunstwerk ‘Darfurnica’ – geïnspireerd op Picasso’s ‘Guernica’ – heeft de kunstenares een designerbag afgebeeld die lijkt op een Vuitton-ontwerp. De tas wordt gedragen door een jongetje met een chihuahua-hondje op zijn arm, een verwijzing naar Paris Hilton. Met haar kunstwerk wil Plesner de humanitaire ramp in de Soedanese regio Darfur onder de aandacht brengen. Die sneeuwt volgens haar onder bij de berichten over ‘celebrities’ die de media domineren.

De Haagse rechtbank stelde dat kunstenaars ‘aanzienlijke bescherming genieten ten aanzien van hun artistieke vrijheid’ en dat Plesner de tas in haar werk ‘functioneel en proportioneel’ heeft gebruikt. Bovendien probeerde ze niet ‘om in commerciële zin mee te liften op de bekendheid van Louis Vuitton’.

De rechter bepaalde evenwel dat Vuitton niet alle proceskosten van Plesner hoeft te betalen. Zij had een rekening van meer dan 78 duizend euro ingediend voor de kosten van haar advocaat. Volgens de rechter heeft zij recht op een vergoeding van vijftienduizend euro.