Kwart van de studenten meldt aanstootgevend gedrag niet

De meeste studenten (96 procent) hebben geen last van grensoverschrijdend gedrag op hun opleiding. Maar 4 procent heeft hier wel mee te maken gehad.

Dat concludeert de Inspectie van het Onderwijs na een enquête over sociale veiligheid die door 1500 studenten is ingevuld, schrijft NRC. Overigens blijkt ook uit het onderzoek dat een kwart van de studenten geen melding doet, ook al hebben ze te maken gehad met dergelijk gedrag. Zij denken dat het geen zin heeft of weten niet waar ze moeten zijn.

Het is het eerste landelijke onderzoek naar sociale veiligheid onder studenten in het hoger onderwijs, schrijft de krant. De onderwijsinspectie pleit ervoor dat zowel hogescholen en universiteiten als het Ministerie van Onderwijs het grensoverschrijdend gedrag beter in kaart brengt.