Laat auto staan en spaar voor het goede doel

Foto: Kees Rutten

Door de aanhoudende bouw- en andere werkzaamheden is er veel verkeersoverlast in en rond De Uithof. Om de bereikbaarheid te verbeteren start vandaag de Utrecht Science Park Challenge: reis niet met de auto en spaar daarmee credits voor het goede doel.

Er wordt sinds een tijd flink gebouwd in het Utrecht Science Park. Denk aan de aanleg van de tramlijn, de nieuwbouw van de HU en het nieuwe pand van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Daar komt bij dat vanaf begin maart het kruispunt Universiteitsweg/Heidelberglaan (foto) tijdens een aantal maanden op de schop wordt genomen. Met extra veel overlast voor fietsers, voetgangers en automobilisten.

Om de verkeershinder het hoofd te bieden zijn diverse partijen het komend half jaar de Utrecht Science Park Challenge gestart. De duizenden werknemers die in De Uithof werken, wordt gevraagd de auto zoveel mogelijk te laten staan en met alternatief vervoer te komen. Door op de fiets te reizen, de bus te nemen, meer thuis te werken of buiten de spits te reizen. Hiermee worden credits gespaard die ten goede komen aan goede doelen van het Wilhelmina Kinderziekenhuis (WKZ) en het Prinses Máxima Centrum.

Welzijn van zieke kinderen
‘Door mee te doen aan de Utrecht Science Park Challenge dragen alle deelnemers actief bij aan het herstel en welzijn van zieke kinderen via beweging en sport in zowel het WKZ als het Prinses Máxima Centrum’, zeggen de organisatoren in een persbericht. Het initiatief komt van het samenwerkingsverband Goedopweg van onder meer provincie Utrecht, de gemeenten Utrecht en Amersfoort en waar ook de HU, universiteit en UMC Utrecht zijn aangehaakt. Vanochtend is het startsein gegeven op het sportdakterras van het WKZ.