Langs de meetlat van de commissie-Gispen

‘Om me heen hoor ik vaak: eindelijk wordt gezegd wat we allemaal al wisten, maar waar we het nooit over hebben’, zegt Cees Braas, docent bij de faculteit Economie en Management. Samen met enkele andere docenten, een student en een instituutsdirecteur is hij aangeschoven voor een Trajectum-debat over het rapport-Gispen.

Onder voorzitterschap van oud-rector magnificus Willem Hendrik Gispen van de Universiteit Utrecht nam de commissie de HU onder de loep en rapporteerde afgelopen juni. Enkele conclusies in een notendop: meer contacturen en dialoog en juist minder management en hiërarchie.

‘Er staan zaken in die bij de mensen al lang bekend zijn’, opperde docent en commissielid Else de Haan. ‘Maar ik vond het tijdens de rondgang door de hogeschool schokkend om te merken dat er vaak geen actie op wordt ondernomen.’

Student integrale veiligheidskunde Sebastiaan Hameleers, voorzitter van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO): ‘Ik vond het schokkend dat wij als onderwijsinstelling een rapport nodig hebben om ons erop te wijzen dat de focus op onderwijs moet liggen.’

Een verslag van het debat staat in Trajectum nr 3: donderdag 29 september in de bakken