Lector Lia van Doorn op Lowlands

Zijn mensen die meer weten over dakloosheid ook meer bereid om daklozen te helpen? Met deze vraag staan lector Lia van Doorn van het lectoraat Innovatieve Maatschappelijke Dienstverlening, studenten Social Work en de Tussenvoorziening in augustus op het Lowlands-festival.

Door nieuw beleid moeten daklozen voortaan in de wijk worden opgevangen, maar lukt dat ook? Met een stellingenspel vragen de organisatoren aan festivalbezoekers om stelling te nemen en te discussiëren over de vraag of dakloos worden je eigen schuld is, of daklozen geholpen willen worden en of ze denken zelf dakloos te kunnen worden. De discussie wordt geleid door ex-dakloze en HU-gastdocent Wim Eickholt. Hij publiceerde vorig jaar in samenwerking met het lectoraat een boek over zijn daklozenperiode

Voor het lectoraat is de deelname aan Lowlands een mooie kans om de toenemende problematiek van dakloosheid onder de aandacht te brengen en er wellicht een oplossing voor te vinden. Festivalgangers kunnen post-its achterlaten, met oplossingen voor re-integratie van daklozen in de samenleving.

De deelname van het lectoraat is onderdeel van Lowlands Science, waaraan ook andere universiteiten en hogescholen deelnemen.