Lector Van Liempt wint oeuvreprijs

Ad van Liempt, lector Onderzoeksjournalistiek aan de HU, heeft de ‘Beeld en Geluid Oeuvre Award 2009’ gewonnen. Hij krijgt de prijs voor zijn bijzondere bijdrage aan de ontwikkeling van de Nederlandse televisie.

Zijn portret wordt opgenomen in de glazen Wall of Fame in het gebouw van het Instituut Beeld en Geluid in Hilversum. Dit maakte Peter Römer, juryvoorzitter van de jaarlijkse tv-prijs, donderdag bekend. Eerder wonnen Mart Smeets (2008) en Koos Postema (2007) de prijs.

Van Liempt (60) stond aan de wieg van het tv-programma NOVA en is eindredacteur van het geschiedenisprogramma Andere Tijden. Met de negendelige documentaireserie De Oorlog, die bij de NPS wordt uitgezonden, sluit Van Liempt zijn carrière bij de omroep af. Van Liempt schreef ook een aantal boeken, waaronder Het Journaal (2005), een biografie over het vijftigarige televisienieuws van de publieke omroep. In 2007 verscheen zijn openbare les ‘Probeer het eens met de waarheid’.

Ad van Liempt begon zijn carrière in de dagbladjournalistiek en was onder andere chef nieuwsdienst van het Utrechts Nieuwsblad, nadat hij een jaar klassieke talen had gestudeerd. In 1982 maakte hij de overstap naar tv en was een van de medeoprichters van programma’s als NOS Laat en Achter het Nieuws. Hij heeft een voorliefde voor geschiedenis en onderzoeksjournalistiek op tv. In de jaren tachtig maakte Van Liempt samen met Loe de Jong een tv-serie over de bezetting.