Leiden staakt omstreden studieadvies in het tweede studiejaar

De Universiteit Leiden stopt per direct met het wegsturen van trage tweedejaars studenten. Daarmee komt er een einde aan een omstreden experiment met het bindend studieadvies in het tweede studiejaar.

Het is één van de ideeën om studenten tot een hoger studietempo te bewegen: de dreiging van een bindend studieadvies aan het einde van het tweede jaar. De Universiteit Leiden mocht ermee experimenteren van het kabinet.

Maar het experiment strandt voortijdig nu de Leidse universiteitsraad zich ertegen keert. De universiteit heeft bovendien een rechtszaak verloren van een weggestuurde student en dat zet de regeling in een ander licht. 'Hoewel de reikwijdte van de uitspraak nog niet duidelijk is, wil de universiteit geen nadere rechtspraak afwachten', aldus een verklaring.

Propedeuse
Volgens de rechters mogen onderwijsinstellingen van de wet maar één keer een bindend advies uitbrengen. Met andere woorden, een opleiding krijgt maar één kans om een student weg te sturen.

Aan het einde van het twee studiejaar moesten Leidse studenten minimaal negentig studiepunten hebben behaald. Ze mochten dus niet méér dan een half jaar studievertraging hebben opgelopen. Ook moesten ze hun propedeuse hebben afgerond.

Kritiek
Het experiment kreeg felle kritiek in de Tweede Kamer. Regeringspartij PvdA heeft bijna een jaar geleden al afgedwongen dat het experiment geen vervolg gaat krijgen, ongeacht de uitkomst.

'Het is geen goede maatregel, een typisch voorbeeld van doorgeslagen rendementsdenken', zei Kamerlid Mohammed Mohandis destijds. 'Ik zie niet in hoe een bsa voor ouderejaars de onderwijskwaliteit verbetert.'

De Tweede Kamer
ergerde zich toch al aan de Universiteit Leiden, die in het experiment ook studenten van zogenaamd ‘unieke’ opleidingen wilde wegsturen. Dat mocht niet, stond in de voorwaarden, want weggestuurde studenten zouden ergens anders voor dezelfde opleiding terecht moeten kunnen.

De experiment zou tot 2018 duren, maar nu vervallen dus de voortgangseisen voor tweedejaars studenten. Er blijft wel een bindend studieadvies in het eerste studiejaar. Eerstejaars moeten minimaal 45 punten halen om hun studie te mogen vervolgen.

Eerder
probeerde de Leidse rechtenopleiding ouderejaars bachelorstudenten te lozen als ze niet snel genoeg hun diploma behaalden. De faculteit werd teruggefloten.