Leidse studente wil VN veranderen

De Leidse rechtenstudente Kirty Matabadal is de nieuwe jongerenvertegenwoordiger van de Verenigde Naties. Ze werd gisteren tijdens de Dag van de VN verkozen tot winnaar van de campagne ‘Verander jij de VN?’

Met haar boodschap “Stop thinking – Start acting!” kreeg Matabadal de meeste van de vijftienduizend uitgebrachte stemmen en versloeg ze een Maastrichtse student en Diederik Vasse die aan de Universiteit Utrecht studeert. Op twitter bedankte ze gisteravond haar aanhang.

Surinaams
De VN-jongerenvertegenwoordiger maakt twee jaar lang deel uit van de Nederlandse delegatie en heeft als taak om de VN meer bekendheid te geven onder jongeren en hun stem te vertegenwoordigen. De 23-jarige Matabadal  zal onder meer gastlessen en lezingen verzorgen en mag volgend jaar de Algemene Vergadering van de VN toespreken.

Matabadal, van Surinaamse afkomst, wil ‘op zijn minst met tien concrete projecten’ vooruitgang boeken op het gebied van voedsel, water en onderwijs, schrijft ze op de site van de VN-jongerenvertegenwoordiger. Volgens de studente wordt er bij de VN te veel gepraat en te weinig gedaan.

Nederland heeft twee jongerenvertegenwoordigers bij de Algemene Vergadering van de VN. Matabadal vormt een duo met de vorig jaar verkozen UM-student Dirk Janssen. Hij wordt volgend jaar september opgevolgd. De verkiezing wordt georganiseerd door de Nationale jeugdraad, de Nationale commissie voor internationale samenwerking en duurzame ontwikkeling en het ministerie van Buitenlandse Zaken.