Lekker offline op festival deBeschaving, dankzij CMV-studenten

foto: Michael de Louw

Bezoekers van festival deBeschaving op 2 juli kunnen het festival offline beleven door hun smartphone af te plakken. Daarmee krijgen ze toegang tot een offline area waarvoor studenten Culturele en Maatschappelijke Vorming (CMV) van Hogeschool Utrecht het programma hebben bedacht.

Door: HU Redactie

De bezoekers kunnen in dit gebied met spellen en theater ontdekken hoe het ook alweer was, een festival beleven zonder smartphone. Zo kun je meedoen aan een offline ‘dilemma op dinsdag’, waar je meer leert over de consequenties van keuzes: die hebben in het echte leven vaak veel meer impact dan online. Er lopen daarnaast muzes rond die je naar een orakel leiden, waar je erachter komt wie je inspireert. Of leer je mede-festivalganger kennen in de huisjes van de vogel en vogelspotter, waartussen je alleen met briefjes aan een draad kunt communiceren.

Zelf offline ervaren
‘Toen we aan het programma begonnen, vroeg ik de studenten om zelf drie dagen offline te gaan’, vertelt docent Aart van der Maas. ‘Er wilden in eerste instantie slechts twee studenten meedoen. De meesten gaven aan niet te kunnen functioneren zonder internet.’ Uiteindelijk zijn de meeste studenten toch voor kortere of langere tijd offline gegaan. Op basis van die ervaringen hebben ze een programma ontwikkeld.

Onderzoek naar smartphone-gebruik
Op eerdere edities van festival deBeschaving was er ook een veldprogramma dat werd verzorgd door CMV-studenten. Van der Maas: ‘Dat was dan verspreid over het hele terrein. Voor het eerst is het veldprogramma op een apart gedeelte, en onderdeel van een groter onderzoek.’ Het programma in de offline area is namelijk onderdeel van een groter experiment van de Universiteit Utrecht naar het gebruik van smartphones.

Een beleving creëren
De eerstejaarsstudenten CMV hebben het offline area-programma ontwikkeld in het kader van de cursus ‘Het Evenement’. ‘In die cursus leren ze een beleving te creëren. En dat die beleving meerwaarde heeft als je er verdieping aan geeft en de bezoeker er iets van opsteekt. Daarnaast leren de studenten hoe ze moeten ondernemen en een project moeten afleveren’, zegt Van der Maas. ‘De directie van deBeschaving blijft enthousiast over wat de studenten bedenken. In een paar jaar tijd is dan ook nooit twee keer hetzelfde idee gepresenteerd, ze verzinnen altijd weer iets anders.’

Foto: Michael de Louw