Lerarenopleidingen op de goede weg

Het gaat steeds beter met de hbo-opleidingen tot tweedegraads leraar, schrijft onderwijskeurmeester NVAO in een nieuw rapport. Alleen jammer dat zo weinig studenten hun diploma behalen.

Alle lerarenopleidingen van hogescholen krijgen een voldoende in de zesjaarlijkse onderwijsaccreditatie. Eén op de vijf is zelfs ronduit goed. Ze hebben van alles in gang gezet om de kennis van kersverse docenten te vergroten en hen beter voor te bereiden op hun beroep.

Met een diploma van een tweedegraads lerarenopleiding kunnen docenten lesgeven in het vmbo en de onderbouw van havo en vwo. Maar veel studenten komen uiteindelijk niet voor de klas te staan. Ze wisselen van opleiding of stoppen met studeren, constateert de NVAO. Misschien kunnen de opleidingen goede ideeën uitwisselen om hier iets aan te veranderen.

De helft
Vijf jaar na aanvang van de opleiding heeft slechts één op de drie studenten een diploma behaald, blijkt uit cijfers van de Vereniging Hogescholen. Na acht jaar is ruim de helft daarin geslaagd. En daarbij tellen ook nog eens de diploma’s mee van studenten die overstapten naar andere opleidingen: ze worden lang niet allemaal leraar.

‘De laatste jaren hebben de opleidingen allemaal maatregelen genomen om hier iets aan te verbeteren’, zegt een woordvoerder van de NVAO. ‘Maar daar kunnen we het effect nog niet van zien. De studiekeuzechecks voor scholieren zijn bijvoorbeeld nog maar net ingevoerd.’

In die studiekeuzechecks zouden jongeren erachter moeten komen of de vervolgopleiding van hun keuze inderdaad iets voor hen is. Het idee is dat studenten dan beter weten waar ze aan beginnen en minder snel uitvallen.

Hogeschool Utrecht
Bij de HU scoort de helft van de veertien lerarenopleidingen een goed, de andere helft haalt een voldoende. Dat is ruimschoots boven het landelijk gemiddelde, waar slechts een op de vijf opleidingen een goede beoordeling krijgt. Het rapport roemt ‘de eigen inkleuring die de opleidingen geven aan de Utrechtse leraar.’ Daarnaast is er lof voor het toevoegen van een achtste competentie aan de opleiding: ‘onderzoekend handelen in de onderwijspraktijk‘. Studenten kunnen hun onderzoekend vermogen ontwikkelen. Onderwijs en onderzoek zijn sterk verbonden en de Utrechtse opleidingen geven intensieve begeleiding bij de onderzoeksvaardigheden.

Aandacht
Het ‘studiesucces’ heeft in het hele hbo aandacht nodig, benadrukt de NVAO. Niet alleen de lerarenopleidingen hebben het er moeilijk mee. De uitval en het aantal afgestudeerden zeggen ook niet alles over de kwaliteit van opleidingen: in principe kun je een goede opleiding hebben waar bijna niemand zijn diploma behaalt.

Het lage studiesucces zou ook aan het voortgezet onderwijs liggen, dat leerlingen niet zo goed voorbereidt op het hoger onderwijs. De opleidingen moeten nog meer aandacht schenken aan het taalniveau van de docenten in spe.

Door het dreigende lerarentekort kijkt de politiek met argusogen naar de lerarenopleidingen: zijn ze wel goed genoeg, trekken ze genoeg studenten? Het rapport van de NVAO is onder meer bedoeld om daar inzicht in te geven.