Lhbtqi+-leerling vaker gepest door leraren dan heteroseksuele klasgenoot

Lhbti+-jongeren worden op middelbare scholen vaker gepest door het schoolpersoneel dan jongeren die hetero zijn. Ook in ruimten waar geen toezicht is, zoals wc’s, kleedkamers of fietsenkelders hebben ze vaker last van pestgedrag.

Dit blijkt uit een onderzoek dat de Universiteiten Utrecht en Groningen vandaag publiceren. Bijna 30.000 scholieren van 136 verschillende scholen – van openbaar, tot zwart, tot christelijk – vulden een anonieme enquête in. Het is het eerste grote, representatieve onderzoek naar de omstandigheden waarin lhbti+-leerlingen worden gepest, schrijft Trouw.

De belangenvereniging COC, die opkomt voor lhbtqi+’ers vindt het onbegrijpelijk dat docenten ook pesten want zij zouden juist een voorbeeld moeten zijn. ‘Des te belangrijker is het om acceptatie van lhbti+’ers een verplicht element in de docentenopleiding te maken,’ zegt de woordvoerder.

De VO-raad, die middelbare scholen vertegenwoordigt zegt het beeld niet te herkennen. ‘Maar als dit uit het onderzoek komt, is dat natuurlijk zorgwekkend.’