Lijsttrekker nieuwe fractie AOb staat zetel af

Foto: Kees Rutten

Lijsttrekker Wim Borghuis van de nieuwe fractie AOb ziet af van een zetel in de Hogeschoolraad (HSR). In zijn plaats neemt Sil de Nijs, nummer twee op de lijst, zitting in de raad.

Borghuis noemt het een kwestie van ‘voortschrijdend inzicht’ dat hij zijn plaats afstaat aan De Nijs. ‘Ik kan het niet combineren met mijn reguliere werkzaamheden en zaken die op stapel staan’, zegt hij desgevraagd. Nadat hij zich kandidaat stelde, heeft hij meer klussen op zijn bordje gekregen.

Borghuis is docent bij het Instituut Archimedes en sinds 2017 vertegenwoordiger (sectorconsulent) voor de Algemene Onderwijsbond (AOb) bij de Hogeschool Utrecht. Een nieuwe taak die hij sinds kort erbij heeft gekregen is het voorzitterschap van een AOb-netwerk van leraren. Daarin bespreken docenten van lerarenopleidingen en middelbare scholen zaken als zij-instroom en flexibilisering van hbo-opleidingen.

Borghuis reageerde na de uitslag van de verkiezingen teleurgesteld op de ene zetel die lijst AOb in de wacht sleepte. ‘Eerlijk gezegd valt de uitslag me tegen: een zetel is niet veel. Ik had er minstens twee à drie verwacht, zei hij. Maar daar heeft de beslissing tot zetelwissel niks mee te maken, benadrukt hij. ‘Absoluut niet.’

Vermindering van de werkdruk

Beoogd HSR-lid Sil de Nijs is docent bij Social Work en was van 2013 tot 2017 sectorconsulent van de AOb bij de HU. Hij is in tegenstelling tot Borghuis niet teleurgesteld door de uitslag van de verkiezingen. ‘Ik ben blij met één zetel. Je moet ergens beginnen’, zegt hij.

Hij gaat zich in de raad sterkt maken voor vermindering van de werkdruk door een ‘realistisch taakbeleid’. De Nijs: ‘Zodat docenten binnen de beschikbare tijd de werkzaamheden kunnen verrichten die ze moeten doen. Dat komt de kwaliteit van het onderwijs ten goede.’

De AOb ging de verkiezingsstrijd in met vier kandidaten op de lijst. Borghuis en De Nijs trokken precies evenveel stemmen: ieder 48. Vooral Jeanine van Luijn, de nummer 3 op de lijst, zorgde ervoor dat de kiesdrempel van 137 stemmen voor één zetel werd behaald. Zij kon rekenen op 73 stemmen, die dus ten goede komen van de nummer 1 op de lijst.

De nieuwe medezeggenschapsraden treden in de nieuwe samenstelling per 1 september aan.