Verkiezingen: Vlijmscherp wint, HUzo! verliest en AOb nieuw in de HSR

Foto: Kees Rutten

De verkiezingen van de medezeggenschapsraden hebben tot een kleine aardverschuiving in de Hogeschoolraad (HSR) geleid. Studentenfractie Vlijmscherp wint een zetel en komt op 7. Personeelsfractie HUzo! verliest er twee en AOb is nieuwkomer met 1 zetel.

Een zetel erbij voor Vlijmscherp in de HSR (met een geleding van 10 studenten) is een ‘mooie groei’, vindt Chiel Boot, nummer 2 op de lijst van de studentenfractie. Hij en twee andere studentleden van zijn fractie zitten momenteel al in de raad. Lijsttrekker Yuan Yang en de anderen zijn nieuw in de Hogeschoolraad.

De studentgeleding telt verder drie eenpersoonsfracties: De Botte Tegenhanger, De Echte Zeeger en Student4U. Boot vindt het prima dat er nog enkele tegenhangers in de HSR zijn gekozen en dat Vlijmscherp niet 9 van de 10 zetels bezet. ‘Dan hou je nog een beetje diversiteit binnen de raad’, zegt hij.

Voorkeursstemmen

HUzo! blijft de grootste personeelsfractie, maar levert twee zetels in en komt op 6. Drie kandidaten zijn met voorkeursstemmen gekozen: lijsttrekker Annette Wind, Kees de Vroom en Fatima Kajouj. Voor de nieuwe lijst AOb, gelieerd aan de vakbond Algemene Onderwijsbond, bezet Wim Borghuis de enige zetel. Lijst Hanneliek wint en komt op 2. Chris de Bruin (afkomstig van HUzo!) bezet die plek met voorkeurstemmen.

De opkomst bij deze verkiezingen is iets lager dan twee jaar geleden. Bij de medewerkers stemden 34,35 procent en bij de studenten 3,91 procent. Bij beide groepen lag dat twee jaar geleden iets hoger: medewerkers 36 procent en studenten 4 procent. De animo was dit jaar wel hoger dan in 2018. Toen vulden 32 procent van de medewerkers het digitale stemformulier in terwijl het bij studenten bleef steken op 2,9.

Studentlid Chiel Boot is ook verheugd met het aantal gekozen kandidaten van Vlijmscherp in de instituutsraden. Ze bezetten al enkele zetels bij twee instituten, maar dat worden er nu vier. Dan gaat het om de instituten Archimedes, ICT, Social Work en Life Science and Chemistry.

Opiniestukken

Was het niet beter geweest als een grotere studentenfractie was opgestaan naast Vlijmscherp? Boot: ‘Ik denk dat het de strijd wel wat heftiger maakt’, zegt hij. Er was deze campagne wel iets van discussie door de opiniestukken tussen De Echte Zeeger en de reactie van Vlijmscherp. Maar twee grote partijen naast elkaar – zoals er enkele jaren geleden bestond met Vlijmscherp en Must – is beter, denkt hij. ‘We hopen dat zoiets vanuit de drie eenmansfracties gaat ontstaan. Dat zou heel mooi zijn.’

Annette Wind, lijsttrekker van medewerkersfractie HUzo! (en huidig HSR-voorzitter) is ‘teleurgesteld’. ‘We hadden de hoop dat we acht zetels zouden kunnen vasthouden.’ Maar met zes andere fracties die meedingen naar een of meer plaatsen is zetelverlies niet verwonderlijk. ‘Met zo veel concurrentie zat die kans er wel in’, meent ze.

Wordt de andere partijen in de raad een ferme concurrent? Wind verwacht eerder dat er een intensieve samenwerking komt tussen HUzo! en de andere fracties. ‘Als je de verkiezingsprogramma’s naast elkaar legt dan lijken die veel op elkaar.’ Dan gaat het bijvoorbeeld over het aanpakken van de werkdruk en daar heeft de HSR zich in de afgelopen periode sterk voor gemaakt. De AOb en lijst Hanneliek hebben dit ook als speerpunt. En studentenwelzijn zie je overal terug.’

Vuist maken

Nieuweling Wim Borghuis van de AOb is ook teleurgesteld. ‘Eerlijk gezegd valt de uitslag me tegen: een zetel is niet veel. Ik had er minstens twee à drie verwacht.’ Denkt hij als eenmansfractie nog een vuist te kunnen maken? ‘Absoluut’, zegt hij. Borghuis wil zaken op de agenda zetten die nu nog te weinig aan bod komen. De werkdruk gaat een van de speerpunten worden. ‘Daar hebben we het al jaren over en er gebeurt helemaal niks.’

Daarnaast pleit hij ervoor dat de HSR zichtbaar maakt wat de concrete resultaten zijn. ‘Ik denk dat duidelijk moet worden wat de Hogeschoolraad doet, of de juiste strategie is gekozen en wat voor resultaten dat heeft gebracht.’ Hij laat zich nu nog niet uit over de tactieken die hij wil hanteren. ‘Maar er zal wat moeten veranderen, ook als we maar een zetel hebben. Ik ga er vanuit dat anderen met ons meegaan.’ Hij zal in ieder geval niet de ouderwetse actievormen van de vakbonden hanteren. ‘Dreigen met stakingen doen we niet meer’, stelt hij.

De complete uitslag van de verkiezingen voor de Hogeschoolraad, instituutsraden, Kenniscentraraad, HU Dienstenraad en Bestuursdienstraad staat hier. (Scrollen naar ‘uitslag’, klikken op ‘verkiezingen uitslag’ en daarna link klikken onder ‘bijlagen’.)