LOI-cursus voor dyslectische studenten

Hbo-studenten met dyslexie kunnen sinds kort bij de LOI terecht om beter te leren studeren met hun handicap. Drie tot vijf procent van de Nederlandse studenten is dyslectisch.

Projectleider Marleen Bijsterbos van de LOI legt uit dat de studenten bijvoorbeeld leren om ingewikkelde teksten gemakkelijker te lezen en te structureren. Die leveren vaak problemen op vanwege het gebruik van lange zinnen en afkortingen. Ook is er aandacht voor taalkundige valkuilen en maken studenten kennis met strategieën om het studeren te vergemakkelijken. Elke student leert anders en wat voor de één werkt, hoeft niet voor de ander te werken, is de gedachte.

De digitale leeromgeving die de LOI gebruikt voor haar afstandsonderwijs is voor de studenten met dyslexie aangepast: er wordt gebruikt gemaakt van andere lettertypen en teksten in verschillende kleuren. ‘Volgens deskundigen levert het lezen van zwarte letters op een witte achtergrond vaak moeilijkheden op voor deze studenten’, aldus Bijsterbos. De stichting Handicap + studie reageert positief op de LOI-cursus.