Nieuws

LOL: Engelse krant maakt reclame voor de HU

Terwijl studentenclubs LSVb en ISO moord en brand schreeuwen over de ‘uitholling’ van het hoger onderwijs, maakt de Engelse krant The Independent schaamteloos reclame voor Nederlandse universiteiten en hogescholen. ‘Nederlands onderwijs is een koopje’, roept de kwaliteitskrant

Bekend is dat drommen studenten uit de UK vanwege torenhoge collegegelden de Atlantische Oceaan overvliegen om hun heil te zoeken bij goedkopere Amerikaanse universiteiten. Een minder bekende vluchtroute is de korte trip over de Noordzee naar de Lage Landen. Britse studenten kunnen hun voordeel doen met de door de staat gesubsidieerde en kwalitatief hoogstaande hoger onderwijs in Nederland, schrijft de krant. 
 
Om vervolgens een lofzang af te steken over het Hollandse onderwijs. De universiteiten staan in de top 200 van de Times Higher Education en het onderwijssysteem is de derde beste van de wereld. De taal mag geen probleem zijn want steeds meer opleidingen worden in het Engels gegeven en de Nederlanders spreken een behoorlijk mondje vreemde talen. Daarbij geven de instellingen Nederlandse les voor buitenlandse studenten.
 
Karl Dittrich van de vereniging van universiteiten ruikt zijn kans. Er zijn nu nog relatief weinig Britse studenten die in Nederland studeren, constateert hij. ‘Maar het aantal groeit omdat steeds meer mensen inzien dat we goed onderwijs leveren en het is een stuk goedkoper dan in de UK.’ Het Nederlandse collegegeld is een schamele 1800 euro, ruwweg eenzesde van het af te rekenen bedrag in Engeland, rekent de krant voor. Tel uit je winst.
 
The Independent neemt studenten bij de hand in hun zoektocht naar een Nederlandse opleiding: zoek op www.studyinholland.nl waar Engelstalige cursussen worden gegeven en ga vervolgens op bezoek bij en paar instellingen. Genoemd wordt de University of Applied Sciences Utrecht in de ‘populaire studentenstad’ Utrecht. ‘Studenten kunnen een open dag bijwonen en gedurende het jaar aanschuiven in een van de colleges’, mag een woordvoerster van het International Office van de HU in de krant zeggen. 
 
‘Perhaps it’s time to think about going Dutch’, oppert de krant.
 
Nederlandse hogescholen en universiteiten mogen in hun handjes knijpen. Het artikel in de krant met een half miljoen lezers is betere reclame dan een miljoenenverslindende promotiecampagne.