LSVb boycot gesprek met minister, demonstratie komt er wel

Een gesprek tussen onderwijsminister Dijkgraaf en bestuursleden van de studentenvakbond LSVb over studiefinanciering gaat vandaag niet door. Wel organiseert de bond zaterdag 11 juni een demonstratie op de Dam in Amsterdam.

Inzet van het protest is een hogere basisbeurs en beter compensatie voor de ‘leenstelselgeneratie’. Dat schreef de LSVb eerder al in een persbericht. Medeorganisator van de demonstratie is FNV Young & United. Ook bestuursleden van de mbo-studentenorganisatie JOB weigeren het gesprek met de minister.

Zo’n 50 studenten namen alvast een voorschot en protesteerden dinsdag in een gebouw van de Universiteit van Amsterdam. Het was een spontane actie, schrijft AD Amsterdam. Met een groot spandoek wordt de universiteit aangeduid als ‘schuldenfabriek’.