Maastrichtse studentenverenigingen berispt na ontgroening

Twee Maastrichtse studentenverenigingen krijgen een tik op de vingers na incidenten bij ontgroeningen. De ene komt er vanaf met een waarschuwing, de ander wordt gekort op haar bestuursbeurzen. Het is onduidelijk wat er precies is gebeurd.

De incidenten vonden plaats bij de studentenverenigingen Tragos en Circumflex, meldt universiteitsblad Observant. Dat kost Tragos een derde van haar subsidie: zo’n achtduizend euro. Circumflex krijgt een ‘voorwaardelijke sanctie’, die tot volgend jaar na de ontgroening geldt.

Verrassingsbezoekjes
Het is niet duidelijk wat er is voorgevallen, maar Tragos is het niet eens met de beslissing en stelt op haar website dat de ‘kennismakingstijd zonder incidenten is verlopen’. Circumflex meldt dat de universiteit tijdens de ontgroening verrassingsbezoekjes bracht en slechts ‘lichte overtredingen’ constateerde.

Vorig jaar werd Tragos al op de vingers getikt omdat eerstejaars hun tong hadden verbrand en te weinig slaap kregen. Ook zou een meisje gewond zijn geraakt aan haar enkel.

Excessen
Onderwijsinstellingen treden steeds harder op tegen excessen bij verenigingen. Eerder deze maand werd bekend dat bij het Groningse Vindicat de bestuursbeurzen voorlopig zijn ingetrokken nadat leden zich zouden hebben misdragen in een sushirestaurant.

Ook in Delft is het menens: daar loopt studentenvereniging Virgiel dit studiejaar haar bestuursbeurzen mis omdat een meisje tijdens de ontgroening een zware hersenschudding opliep.