In de Koude Oorlog bleef het vrede, omdat de polariserende mogendheden met elkaar wedijverden om de macht door steeds meer en betere wapens te produceren. Dat zegt men. Maar uiteindelijk loopt zoiets toch vaak uit op oorlog. Een aardig rijtje heb ik bedacht waardoor oorlogen ontstaan:
1. Wapens
2. Geld
3. Grondgebied
4. Grondstoffen
5. Macht.
Misschien zou je heel vroeger daar nog liefde aan toe kunnen voegen. Nu even alleen over macht op school. Dat kan je ook invloed noemen. Een zeer belangrijk aspect binnen het onderwijs.
Welke directeur gebruikt zijn macht om een slecht scorende docent van school te sturen? Hoe groter het aantal docenten dat onder je valt, des te moeilijker is het om goed te beoordelen of een docent wel of niet goed functioneert.
Ik ken wel een directeur die het aan heeft gedurfd om een docent gewoon geen lessen meer te geven en ook geen ‘alternatief baantje’. Maar de betreffende docent is wel verzocht om naar een andere betrekking te gaan uitkijken. Waarschijnlijk zijn het er niet veel, maar hoeveel docenten zouden eigenlijk met pek en veren weggestuurd moeten worden? Terwijl het toch niet gebeurt, omdat de invloed en macht niet altijd op de juiste wijze wordt gebruikt.
Henk Penseel is met ingang van dit studiejaar (2010/2011) vaste blogger op www.trajectum.hu.nl. De docent en teamleider van de FEM laat een aantal keer per week zijn licht schijnen over zaken die op de hogeschool spelen. Studenten en medewerkers die ook een vaste plek op de site willen, kunnen mailen naar trajectum@hu.nl